انگیزه داشتن

۷ + ۱ راهکار برای بدست آوردن انگیزه

بسیاری از دوستان در قسمت کامنت پست های اینستاگرام برای من در مورد روش های ایجاد انگیزه سوال پرسیدند.قصد دارم در این مقاله بصورت کامل به این موضوع بپردازم و یک عامل ریشه ای و ۷ راه برای رسیدن به انگیزه مورد نیاز در کارها را معرفی کنم. حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. 

انگیزه یعنی چی؟

بسیار خوب!قبل از این که بخواهیم به مطلب بپردازیم، اجازه میخواهم که بگذارید اول تعریفی از انگیزه داشته باشیم!

باید بدانیم که سر چه کسی را می تراشیم!

تعریف مورد نظر از انگیزه را بیان میکنم که تا انتها با این تعریف با من همراه شوید. ویکی پدیا انگیزه را این گونه معرفی می کند.

به مجموعه عامل‌هایی که مردم را وا می‌دارد تا به روشی خاص رفتار و تلاش کنند و در نتیجه به هدف‌های مورد نظر دست یابند.

در کتب و سایت های دیگر، تعاریف پیچیده و نامفهوم دیگری نیز دیده می شود.در اینجا میخواهیم انگیزه را این گونه تعریف کنیم:

به یک نیروی درونی که باعث تلاش برای رسیدن به هدف میشود، انگیزه می گویند!

یا به زبان خودمانی،

انگیزه، بنزین حرکت ما در مسیر اهدافمان است!!!

 

حکایتی زیبا از آقا غلام

آقا غلام رفته بود برای امتحان رانندگی،غلام رفته بود برای امتحان رانندگی.افسر از غلام پرسید:- یک نیسان آبی داریم، یک آمبولانس، یک ماشین آتش نشانی و یک ماشین پلیس!هر کدام از این ها در طرفی از یک چهار راه قرار گرفته اند. حق تقدم به ترتیب برای کدام یک از آن هاست؟آقا غلام شروع کرد:۱٫ ماشین آتش نشانی باید برود. چون شاید جون چند نفر در خطر باشد.۲٫ آمبولانس باید برود و خودش را به بیمار یا بیمارستان برساند.۳٫ ماشین پلیس برود تا به امنیت مردم رسیدگی کند.افسر گفت:- بسیار عالی! خب نیسان چی؟- نیسان که همون اول قبل از ماشین آتش نشانی رفففففت!تمام صحبت ما در اینجا، برپایه این است که هدف را تعیین کرده باشید، و با توجه به هدف، نیاز به انگیزه داشته باشید. روزمرگی

انگیزه قاتل روزمرگی ها

امروزه میلیون ها میلیون انسان در دنیا زندگی میکنند که بیشتر آن ها برنامه روزهایشان شبیه به روز های گذشته است!

بیشتر مردم کار میکنند که بتوانند در آمدی داشته باشند برای تغذیه

و تغذیه می کنند که بتوانند کار کنند!

این یعنی روز مرگی!افراد معمولی در جامعه، موجی بر اساس روزمرگی درست کرده اند که هر فرد جدیدی که وارد جامعه میشود، چاره ای جز همراهی ندارند!یعنی افراد جدید هم با این موج همراه میشوند!

در این جمع، من و شمایی که قصد پیشرفت داریم، راهی جز حرکت بر خلاف این روزمرگی نداریم!

 در واقع تنها کاری که ما را از افراد عادی متمایز میکند، فرار از روزمرگی است!برای جدا شدن از این پدیده، اول از همه نیاز به تعیین هدف داریم که در مورد تعیین یک هدف استاندارد در یک مقاله به صورت جدی صحبت کرده ایم.بعد از تعیین هدف، باید بدانیم و چطور پیوسته در مسیر هدفمان باشیم. به بیانی دیگر باید راه های رسیدن به انگیزه را پیدا کنیم.

برای داشتن انگیزه باید چه کارهایی انجام دهیم؟

سوال خوب و به جاییست!باید چه کنیم که به انگیزه مورد نیاز برسیم.کارهای بسیاری هست که جلو تر به آن اشاره خواهیم کرد: 

طلایی ترین نکته برای داشتن انگیزه

وقتی ندانیم به کدام سمت در حال حرکت هستیم، داشتن انگیزه معنایی ندارد! در اولین مرحله باید مسیر زندگیمان را مشخص کنیم!باید بدانیم این راهی که میرویم، آخرش به کجا میرسد؟ آیا جایی است که دوست داریم؟ یا این که رسیدن به آن برایمان اهمیتی ندارد!فرض کنید هنگام ورود به دانشگاه، با علاقه تمام رشته مدیریت را انتخاب کرده اید! خب تصویری که از آینده خود دارید، فردی مدیر پشت میز، که در حال چیدن استراتژی برای مجموعه است و با تمام عشق به شغل خود حرکت میکند.حال شما با این تصویر و علاقه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوید و بخاطر شرایط اقتصادی، شغل مورد نظرتون رو پیدا نمیکنید و مشغول مسافر کشی میشید.آیا انگیزه ای برای کار خواهید داشت؟چرا؟ خب دلیل معلوم است! چون در مسیر زندگیتون نیستید!یکی از مهمترین مسائل داشتن مسیر زندگی است. هدفی که برای آن تلاش میکنیم باید در مسیر زندگیمان باشد!

میتوان این مورد را عامل ۹۰ درصد انگیزه در راه رسیدن به هدف  دانست!

انگیزه

چطور میشه مسیر زندگی خود را پیدا کرد؟

گوشیتون زنگ میخوره!نگاه میکنید میبینید نامی که روی گوشی حک شده آشناست!

یک تماس فوری از عزارئیل دارید!

آقای عزرائیل شروع به خوش و بش می کنه.

  • غرض از مزاحمت میخواستم به شما خبر بدم که ۱۰ سال دیگه زندگی میکنید با این امتیاز ها:
  1. یک کارت اعتباری برای شما ارسال میکنیم با موجودی ۱۰۰ میلیارد! یعنی حدودا بدون محدودیت میتونید خرج کنید.
  2. در این ۱۰ سال حتی یک مشکل هم نخواهید داشت!
  3. بهشت و جهنم هم برای شما تعطیله! قبول! شما رو میفرستیم  بهشت!

شما می مونید و خودتون!

در این ۱۰ سال چه کاری میکنید؟

خواهش میکنم همین الآن به سوال بالا پاسخ بدیدپاسخ به سوال بالا میشه مسیر زندگیتون!نگران نباشید! تا یک هفته آینده یک مقاله کاملا تخصصی در مورد مسیر زندگی در سایت قرار داده می شود. 

یک نشانه برای یادآوری

اولین مورد از عوامل ایجاد کننده انگیزه، ایجاد یک نشانه برای یادآوری است برای تقویت اراده مون.کاری که میخواهیم انجام دهیم و نتیجه حاصل از آن رو در قالب یک نشانه برای یاد آوری قرار میدهیم.

برای مثال، روی یک استیکی نوت مینویسیم مسواک یادت نره! و جلوی روشویی خونمون میذاریم!

بسیاری از بی انگیزگی های ما ریشه در فراموشی قدم های بسیار کوچک است!

زمانی که قدم های کوچک اما روزانه را فراموش میکنیم، بعد از یک مدت میبینیم خیلی از مسیر عقب افتاده ایم و تا حدی ناامید میشویم و همین باعث بی انگیزگی ما میشود!!!

 یادآوری و استیکی نوتدیگه خودتون میدونید که راه های مختلفی وجود داره برای این کار چند مورد را بیان میکنم:

  1. گذاشتن ساعت هشدار روی گوشی که روزانه ساعت خاصی به شما یاد آوری کنه
  2. بک گراند موبایل
  3. بک گراند لپتاپ
  4. نوشتن روی تخته وایت برد
  5. و …

 

داشتن هُل دهنده

منظور از هل دهنده این است که یک نفر رو داشته باشیم که پیگیر ما باشد و دائما از ما بازخورد بگیرد.این یک نفر میتواند

  • یک دوست باشد
  • همسر باشد
  • پدر یا مادر باشد
  • خواهر یا برادر باشد
  • همکار باشد
  • یا یک کوچ باشد!

به این شکل که در یک بازه زمانی مشخص (مثلا هفته ای یکبار) از شما گزارش کار میگیرد که در این هفته چه کرده اید؟جواب شما از دو حالت خارج نیست! یا راست میگویید که فلان کار را انجام داده ام یا این که چیزی غیر از حقیقت میگویید.اگر راست بگید که همان خواسته مطلوب ماست. اما هنگامی که به طرف مقابل چیزی غیر از حقیقت را میگویید، اگر چه طرف مقابل شما را تحسین می کند، اما شما با خودتان رو راست هستید! و میدانید فلان کار را باید انجام میدادید. که باز همین مساله باعث ایجاد انگیزه در شما می شود کوچ (coach) یا مربی به کسی گفته می شود که با تکنیک های مخصوص، انگیزه های درونی شما را زنده میکند. با این کار شما کاری جز انجام دادن قدم های مطلوب ندارید!یادم می آید یک نفر از دوستانم قصد داشت کتابی بنویسد. به من گفت مهدی چند وقته استارت کتاب رو زدم اما هنوز کتاب رو به جایی نرسوندم.ازش خواستم ۵ تا از دلایلی که اون رو مجاب کرده که کتاب بنویسه رو مکتوب کنه. برام نوشت. با توجه به شناختی که از دوستم داشتم، دلایل محکمی داشت! برای خودش هم بسیار مهم بود. اما تنها چیزی که باعث شده بود کار را ادامه ندهد، نداشتن انگیزه کافی برای این کار بود.کار رو با هم شروع کردیم و بعد از ۳۷ روز با پیگیری های روزانه، دوستم کتابش رو نوشت و الآن بعنوان رزومه از این کتاب همه جا استفاده میکند!!! 

تحلیل پایان شب

از چند زاویه میتوان به کلام معصومین نگاه کرد و به شگفتی آن ها پی برد:

  1. منحصر در زمان خاصی نیست! چرا که با توجه به شناختی که از انسان و ویژگی های جهان داشته اند کلامی را فرموده اند.
  2. با انجام یک سفارش میتوان از چند بُعد سود برد. چرا که به تمام زوایا علم دارند و سفارشی را ارائه میدهند که با انجام دادنش جنبه دیگر زندگی مان نلنگه!برای وضوح بهتر: سرم درد میکرد، رفتم داروخانه و یک قرص گرفتم. داخل کارتون این قرص یک کاغذ راهنما بود که عوارض قرص رو هم نوشته بود: ۱٫ اسهال ۲٫ احتمال سرگیجه ۳٫ کم اشتهایی ۴٫ در بعضی اوقات حالت تهوع و …داروساز میخواد ابرومون رو درست کنه ، میزنه چشممنونم کور میکنه.کلام معصومین اینطور نیست!

یکی از مهمترین راه ها برای شارژ انگیزه، این است که روزانه چک کنیم ببینیم چند در صد به هدفمان نزدیک شدیم؟

چک کنیم آیا نسبت به روز قبل رو به جلو حرکت کرده ایم؟ در جا زده ایم یا عقب رفت داشته ایم؟

محاسبه نفس میتونم با قاطعیت، زندگی خودم رو به دو بخش تقسیم کنم.من هم مانند بسیاری از شما گذشته ای داشته ام که کمتر از الآن قدر خودم و داشته هایم رو میدونستم.یک روز در حال خواندن یک کتاب با موضوع رفع اهمال کاری بودم. این کتاب اقدامک های بسیار داشت که باید آن ها را انجام میدادیم.سه چهارم کتاب رو خوانده بودم که رسیدم به یک اقدامک عجیب.نویسنده از من (بعنوان مطالعه کننده) خواسته بود که یک دفترچه بردارم و کوچکترین کارهایی که در ساعاتم انجام میدهم در آن بنویسم.کار ساده ای نبود، اما تصمیم گرفتم انجام بدهم.در طول یک هفته این کار را انجام دادم به طوری که هر شب یادداشت اون روز رو هم چک میکردم.آخر هفته زمان هایی که مشغول کار های مختلف بودم رو تحلیل کردم و برق از سرم پرید!!!۴۲ ساعت از زمان ارزشمندم رو مشغول شبکه های اجتماعی بودم!حدود ۲۰ ساعت از عمر عزیزم پای تلویزیون حروم شده بود!!!صحبت های بیهوده و بیش از حد زمان گذاشتن با دوستان که به جای خود!!!

عمری که این قدر با ارزش است که اگر لحظه آخر تمام دارایی ات را هم بدهی یک ثانیه بیشتر هم بهت مهلت نخواهند داد!

در طول یک هفته نزدیک به ۶۰ ساعت رو پای تلویزیون و شبکه های اجتماعی گذرانده بودم!

 

خود آگاهی

خود آگاهیمهمترین فایده ای که تحلیل پایان شب و محاسبه نفس دارد این است که به خودآگاهی میرسیم!زمانی که خودمان آگاه شویم از اتلاف منابعی که داریم به خود می آییم و انگیزه پیدا میکنیم برای ادامه مسیر !  

تعیین جایزه کوچک

یکی دیگر از مواردی که برای شارژ انگیزه میتوان از آن استفاده کرد، این است که برای انجام کار ها به خودمان جایزه بدهیم و برای کار های بعد جایزه تعیین کنیم!امیدوارم ذهنتون سراغ جوایز بزرگ و پرخرج نرفته باشه!این جوایز میتواند چیز های کوچکی باشد مانند:

  • یک بستنی
  • غذایی که دوست دارید
  • شنیدن یک موزیک مورد علاقه
  • دیدن یک فیلم
  • یا هر چیز دیگر!

 جایزه کوچک انگیزهبا در نظر گرفتن جوایز مختلف برای انجام کارهای ریز و درست، ذهن من و شما میفهمد که هر موقع کاری را به اتمام برساند، به چیزی که دوست دارد میرسد!ذهن هم شما را همراهی میکند برای به اتمام رساندن کارها.

لذا دیگر بی حوصلگی کمتری سراغ شما می آید و انگیزه انجام کار بیشتری خواهید داشت.

تصویر سازی ذهنی

یکی دیگر از مباحث مهم در داشتن انگیزه، فکر کردن به آینده اتمام این کار است!مطالعه روزانه، به تنهایی سخت و طاقت فرساست! این که روزانه ۲ ساعت سرم رو داخل کتاب کنم و خط های هر صفحه را با چشم جارو بزنم، واقعا حوصله ام رو سر میبره!چه چیزی باعث میشه باز هم روز بعد ۲ ساعت زمان برای مطالعه وقت بگذارم؟

تنها چیزی که میتونه به من (یا امثال من) انرژی و انگیزه می دهد برای انجام کارهای روتین و به ظاهر خسته کننده، تصویری است که در آینده از خودمان میبینیم!

 انجام کارهای روتیناین تصویر برای دوستان عزیزی که تجربه چت در تلگرام رو با هم داشتیم، آشناست.این تصویر پروفایل من در تلگرام است. هر موقع که این عکس رو میبینم خودم پیش خودم شارژ میشم.مضمون نوشته ی روی این عکس این است:

چیزی که به من انگیزه می دهد، تصویری است از ۱۰ سال آینده خودم!!!

اگر در مسیر زندگیتان به درستی حرکت میکنید و هدفی مطابق با ارزش هاتون انتخاب کرده اید، پیشنهاد میکنم هرگاه در حال انجام کاری خسته شدید،

از خودتون بپرسید این کار رو انجام میدهم، آخرش چی میشه؟

این کار باعث میشود که تصویری که از آینده خودتون دارید برایتان روشن شود و یک انگیزه مضاعف بدست آورید!بهانه هایکی از مهمترین قاتلان انگیزه در زندگی ما، بهانه تراشی است!تا زمانی بهانه ها در مسیر ما وجود داشته باشند، دست از اقدام مکشیم و هیچ کاری انجام نمیدهیم!!!فکر میکنم قبل از ادامه بحث در مورد بهانه ها، لازم باشد تعریفی از بهانه ارئه دهیم:بهانه عبارت است از

دلایلی که ما در توجیه عمل نکردن کاری به خودمان یا دیگران ارئه میکنیم. در حالی که افرادی در شرایط مشابه یا حتی بدتر از ما آن کار را انجام داده اند!

خوب از کجا متوجه شویم که این دلیلی که ارائه کرده ایم، بهانه است؟

دو معیار مهم که میتوانیم با آن خودگویی هایمان را بررسی کنیم و ببینیم واقعا بهانه است یا خیر، این است که:

  1. در نظر  بگیریم اطراف دیگر ( هر چند تعدادشان کم باشد) توانسته اند با وجود این بهانه، به موفقیت برسند یا خیر؟
  2. اگر مجبور باشم میتوانم یاخیر؟اگر کسی اسلحه روی گیجگاه ما بگذارد، ما میتوانیم این کار را انجام دهیم یا خیر؟

اگر بدانیم که بخاطر بهانه ها چه فرصت های خوبی را از دست میدهیم، از ناراحتی افسرده میشویم!

مغز ما انسان ها همیشه، امکاناتی که در دست داریم را حداقل می پندارد، لذا هیچ موقع کار را شروع نمیکنیم چون مغز برای خودش این بهانه را تراشیده است که امکانات کافی وجود ندارد!پیشنهاد میکنم فیلم زیر را ببینید:

اسم این آقا نیک ووییچیچ است.آقای نیک ووییچیچ از بدو تولد از نعمت دست و پا محروم بوده!در ظاهر اگر هر کدام از من یا شما بودیم، بهانه چرب و دهان پر کنی داشتیم که

من که نه دست دارم و نه پا! بخاطر همین است که بدبخت شده ام و پول ندارم!

اما آقا نیک ووییچیچ با پیگیری ها و تلاش بسیاری که داشت الآن موسسه زندگی بدون حد و مرز را اداره میکند و یکی از بزرگترین سخنران های انگیزشی است!فکر میکنم با وجود امثال نیک ووییچیچ دیگر بهانه های خودمان را باید کنار بگذاریم چرا که دیگر بهانه هایمان رنگی ندارد!پیشنهاد من این است که برای داشتن انگیزه ی بیشتر، با بهانه های خود تعیین تکلیف کنیم! ببینیم واقعا آنها میخواهند ما را زمین بزنند یا ما با بی محلی به آن ها در مسیرمان پیشرفت کنیم!

برای این که بدانید بهانه تان چقدر قدرت دارند ببینید اگر ده سال دیگر این بهانه را دلیل ناموفق بودنتان معرفی کنید، حال خوبی خواهید داشت یا خیر؟

 

استفاده از تکنولوژی

همانطور که تکنولوژی در خدمت جنبه های مختلفی در زندگی از جمله ارتباطات هست، میتوانیم از آن در امور بهبود فردی و متقاعد سازی استفاده کنیم.چندین نرم افزار بسیار مهم وجود دارند که میتوانند در شارژ انگیزه به ما کمک دهند.نرم افزار هایی همچون:

GOOGLE CALENDAR

WUNDERLIST

QUALITY TIME

ALARMY

و …میتوانید با تجربه نرم افزار های مختلف، شارژ شدن انگیزه تان را تجربه کنید. 

‌چه چیزهایی انگیزه را از ما میگیرد؟

 خب!۷ نکته بسیار مهم برای بدست آوردن انگیزه را یاد گرفتیم!برای بیمه شدن از بی انگیزگی، باید بدانیم چه مسائلی انگیزه را از بین می برند!در این جا ۳ مشکل بزرگ در مسیر انگیزه را بیان میکنیم! 

مسئولیت گریزی

مسئولیت گریزیاولین مساله که انگیزه ما را از بین می برد، مسئولیت گریزی است!کافی است که ما از زیر مسئولیتی که بر گردن داریم، شانه خالی کنیم! دیگر کاری نمیماند که انگیزه ای برای انجام آن ها داشته باشیم!مسئولیت گریزی عامل بسیار مهمی در خیلی از “موفق نشدن” و “شاد نبودن” ما در زندگی است!تا همین حد در زمینه انگیزه پیشنهاد میکنم که در این موضوع در گوگل مطالعه نمایید. حتما به دردتان خواهد خورد!

تصمیم گیری زیاد

تصمیم گیری تحقیقات نشان داده است که به هر مقدار تصمیم بگیریم، ذهن ما برای رسیدن به نتیجه این تصمیمات، انرژی موجود خود را تقسیم میکند! لذا وقتی تنها یک تصمیم میگیریم انگیزه عملیاتی کردن این تصمیم در ما به اندازه بیشتری وجود دارد!اما اگر چندین تصمیم بگیریم، مثلا میخوام وسایل اتاقمان را مرتب کنیم، اگر به این صورت وارد اتاق شویم که میخواهیم

  • هم کتاب ها را مرتب کنیم،
  • هم وسایل اضافی میز تحریر را برداریم،
  • لباس ها را تا کنیم و در کمد خودش بذاریم
  • هم زمین را جارو بزنیم
  • هم تخت و رو تختی را مرتب کنیم.

هر چقدر هم که حوصله داشته باشیم و با انگیزه وارد اتاق شویم، بعد از ۱۰ دقیقه انگیزه مان از بین خواهد رفت.یا دست از کار میکشیم، یا با بی حوصلگی ادامه می دهیم.

اما…

اما اگر با این تصمیم وارد اتاق شوید که کتاب ها را مرتب کنید، حتما این کار را خواهید کرد! چرا ؟ چون شما تنها یک تصمیم گرفته اید و ذهن شما انرژی خود را برای انجام این تصمیم قرار داد! پس توانستید این کار را انجام دهید!بعد از مرتب کردن کتاب ها، تصمیم بگیرید که وسایل اضافی میر تحریر را بردارید! و بعد تصمیم های دیگرهمین مثال رو در حیطه های دیگر زندگی پیاده کنید با نگاه هایی کلی یا جزئی تر.هر چقدر تصمیم های کمتری بگیرید، انرژی بیشتری برای انجام کار ها خواهید داشت و در نتیجه شما فردی با انگیزه تر خواهید بود! 

جمع بندی

در این نوشته پرداختیم به مطالبی که انگیزه ما را در مسیر تقویت میکنند.موارد رو تک تک مرور میکنیم:

  1. گفتیم که باید مسیر زندگیمون کاملا واضح و مشخص باشه!
  2. باید هدف داشته باشیم که برای رسیدن به آن انگیزه داشته باشیم.
  3. گفتیم که گاهی یک نشانه یادآورنده کوچک میتواند انرژی زیادی به ما بدهد.
  4. در مورد هل دهند و یا کوچینگ هم صحبت کردیم.
  5. به تحلیل پایان شب هم اشاره ای داشتیم و در مورد آن یک روایت ذکر کردیم
  6. در مورد خودآگاهی هم مطالبی ارائه شد.
  7. چند نرم افزار برای شارژ انگیزه هم معرفی کردم.
  8. سپس به ۳ عامل از بین رفتن انگیزه هم پرداختیم.

One thought on “۷ + ۱ راهکار برای بدست آوردن انگیزه

  1. روغن خراطین میگوید:

    سلام

    من چند روز پیش وارد اینجا شدم از گوگل

    خواستم نظر بزارم تا تشکر کنم که مفید هست

    اینجا هم فرستادم برای دوستم نیاز داره بهش

    ممنون

  2. سمباد میگوید:

    سلام
    من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم
    واقعا مفید بود برام – جالب هم بود
    با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه
    ممنون

  3. پکیج میگوید:

    سلام
    با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه
    جالب بود برام واقعا
    من هفته پیش بهتون سر زد

  4. روغن خراطین میگوید:

    سلام دلم نیومد نظر نزارم 

    سرعت بالا اومدن سایتتون خیلی راحت سریع شد

    خدا قوت دارید واقعا

    اینجارو برای برادرم هم فرستادم ،، البته یه سوال هم دارم بزار دوباره ببینم اگر رفع نشد میپرسم ازتون !

  5. خراطین میگوید:

    سلام روز بخیر

    واقعا برام مفید بود — خسته نباشید — دنبال اونی که بودم پیداش کردم

  6. تراکت میگوید:

    سلام روز بخیر

    دنبال اونی که بودم پیداش کردم — واقعا برام مفید بود — خسته نباشید

  7. امیر رضا میگوید:

    سلام روز بخیر

    من هفته پیش اومدم تو سایتتون ولی اسم سایتتون یادم نموند خداروشکر این دفع دیگه سیو میکنم تو گوشیم اینجارو

    دنبال اونی که بودم پیداش کردم — واقعا برام مفید بود — خسته نباشید

  8. محمد علوی میگوید:

    سلام امیدوارم روز سرشار از انرژی داشته باشید و البته کلی خبر خوب بشنوید

    ممنون کلی برام مفید بود واقعا

    دلم نیومد کامنت نزارم و تشکر نکنم – ممنون ادمین

  9. رضا احمدنیا میگوید:

    سلام وقت بخیر

    من هفته پیش اومدم اینجا و کلی استفاده کردم و دوباره اومدم که برای دانشگاهم اطلاعات جمع آوری کنم

    ممنون ازتون بابت سایت خوبتون

  10. محمد رضا سلطانی میگوید:

    عالی بود نوشتم همرو باید هر روز انجام و یادآوری کنم به خودم !! ممنون کلی

  11. کلینیک میگوید:

    سلام روزتون بخیر

    تشکر برای هر پست فوق العاده دیگر

    جای دیگر ممکن است فقط کسی آن نوع اطلاعات را با چنین روش ایده آل نوشتن بدست آورد؟

    من هفته آینده یک سخنرانی دارم و در جستجوی چنین اطلاعاتی هستم

  12. داوود رضایی میگوید:

    سلام روز بخیر

    واقعا مطلب مفیدی بود برام

    تشکر بابت اینکه در سایتتون قرار دادید

    من هر هفته میام تو سایتتون – ممنون

  13. خرد میگوید:

    سلام عزیز

    واقعا مطلب مفیدی بود برای – ممنون

    من هفته قبل هم اومدم اینجا دنبال مطلبی بودم که پیداش کردم – ممنون

  14. اشتراک ها: اول هدفتو بشناس بعد بهش حمله کن - مهدی منازاده

  15. اشتراک ها: ۱۱ روش کاربردی برای ایجاد انگیزه - مهدی منازاده

  16. اشتراک ها: استمرار و انتخاب! دو مساله اساسی برای رسیدن به موفقیت | نشست اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *