کنترل احساسات دیگران

کنترل احساسات دیگران – مقدمه

در مقاله “هوش هیجانی چیست” معنی هوش هیجانی را درک احساسات خود و دیگران و مدیریت احساسات خود و دیگران بیان کردیم. در مقالات قبل در مورد هوش هیجانی و روش های کنترل هوش هیجانی خود صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد کنترل احساسات دیگران صحبت کنیم.

کنترل احساسات دیگران مقدمه

به دور از مباحث اخلاقی، کنترل احساسات دیگران کار آسانی نیست!راه های زیادی (از جمله غر زدن، استفاده از زور و اجبار، فشار و تنش، فریب و …) هستند که احتمالا شما نیز این کارها را امتحان کرده اید!اما نتیجه این کار ها معلوم نیست! یا نتیجه ای ندارند و یا این که نتیجه ای مقطعی دارند.بعضی نیز هستند که مستقیما به فرد میگویند که میخواهند او را تغییر دهند!اما راهکاری که در این جا قصد داریم به آن اشاره کنیم، تمرکز بیشتر بر شخص مقابل است.

به قول معروف، بسیاری از ما، بیشتر از جلوی بینی خود، جایی را نمیبینیم.

یعنی این که بر خواسته های خودمان تمرکز میکنیم و با توجه به منافع و امیال خودمان قصد تغییر فردی دیگر را داریم.

کنترل احساسات دیگران یا کنترل دیگران؟

امیدوارم اشتباهی پیش نیاید! منظور من در این جا کنترل دیگران نیست!خداوند متعال در این دنیا تمام انسان ها را آزاد آفریده است و هر فردی قدرت انتخاب و تصمیم گیری دارد.پس هم از لحاظ اخلاقی و هم شرعی کنترل دیگران کار پسندیده ای نیست!در قرآن خدای متعال خطاب به پیامبر می فرماید:

فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَکِّرٌ ﴿۲۱﴾ 

لَسْتَ عَلَیْهِمْ بِمُصَیْطِرٍ ﴿۲۲
پس تذکر ده که تو تنها تذکردهنده‏ اى (۲۱)

بر آنان تسلطى ندارى (۲۲)

 پس متوجه شدیم که هیچکسی حتی پیامبر خدا، اجازه کنترل دیگران را ندارد.ما در این جا در مورد کنترل احساسات دیگران یا مدیریت احساسات دیگران صحبت میکنیم. [irp posts=”1307″ name=”با حواس پرتی از احساسات بد فاصله بگیریم!”] 

اصلا چرا کنترل احساسات دیگران ؟

سوال خوبیه!به این دلیل که من و شمایی که در حال مطالعه و انتشار مطالب آموزشی هستیم، تغییر دادن دنیا به جایی بهتر برای زندگی، یکی از ارزش هایمان است.به این دلیل که اگر ما بتوانیم، نحوه تعامل فردی را با خود تغییر دهیم، این تغییر بر روابط چندگانه فرد ایجاد می شود و همین کار کوچک باعث بهتر شدن زندگی وی می شود.برای مثال اگر بتوانیم خانمی را متقاعد کنیم که در رابطه با همسرش تعامل بهتری داشته باشیم، این تعامل بهتر را در رابطه بر فرزندش نیز شاهد خواهیم بود.و در راستای ارتقای دنیا به جایی برای زندگی بهتر، چه کاری بهتر از ایجاد تغییر های این چنینی!  

چه باید بکنیم؟

برای کنترل احساسات و هیجانات دیگران، انجام دو کار ضروری است.

  1. مدیریت هیجانات خود 
  2. انجام تکنیک های موثر برای تاثیر بر مخاطب

این نکته ها را خدمت شما بیان میکنم.اما وظیفه اصلی گردن خود شماست! یعنی این که باید هنر داشته باشید و این تکنیک ها را متناسب با شرایط خودتان بومی سازی کنید. در مقاله های هفته های آینده به طور مفصل اول بر مدیریت هیجانات خود می پردازیم و سپس به تکنیک های موثر برای تاثیر گذاری اشاره ای خواهیم کرد.

One thought on “کنترل احساسات دیگران – مقدمه

  1. مهدی میگوید:

    هیچکسی حتی پیامبر خدا، اجازه کنترل دیگران را ندارد.
    پس چرا این نکته در رفتار کارگزاران ما دیده نمیشه؟ در حالی که انسان همه چیز را از بزرگترا تقلید میکنه. الگو های جامعه چرا به این فرمایش قرآن توجه نمیکنند؟

    • مهدی منازاده میگوید:

      سلام دوست عزیز.
      من بعنوان بلاگ نویس و مدرس مهارت های ارتباطی در این وبسایت به رفتار های دیگران نفوذی ندارم که دلیل این موضوع رو بدونم.
      اما برام مهمه که افرادی در کشور وجود دارند که این موضوعات را پیگیری میکنند و مطالباتی در این موارد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *