نظریه مغز های سه گانه | مغز قدیم، عاطفی و نئوکورتکس

برای این که مخاطبمان را راحت تر متقاعد کنیم، نیازمندیم که مکانیزم مغز را بدانیم. زمانی که متوجه مکانیزم مغز شدیم، با توجه به آن، می توانیم مخاطب را به سمت تصمیم مورد نظر، هدایت کنیم. پروفسور پاول مک لین در تئوری مغزهای سه گانه را به سه قسمت تقسیم می کند. ۱٫مغز قدیم ۲٫ مغز پستاندار ۳٫ مغز جدید ( نئوکورتکس ) در این مقاله قصد داریم که در مورد ویژگی های هر کدام از این قسمت های مغز صحبت کنیم و خواسته ها و نیاز های آن ها را در بدن، بررسی کنیم.

  1. مغز جدید (نئوکورتکس)
  2. مغز پستاندار 
  3. مغز قدیم

مغز های سه گانه

مغز جدید یا منطقی

بیرونی ترین قسمت مغز که در نظریه مغزهای سه گانه به آن میپردازند، نئوکورتکس، مغز منطقی یا جدید است.

نئوکورتکس، قسمت بیرونی مغز را تشکیل می دهد. وظیفه مغز جدید، پردازش مطالب و تحلیل و حل مسائل است. این قسمت از مغز، قسمتی از مغز انسان هاست که حیوانات دیگر، از آن بی بهره اند. همین الآن که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، مغز منطقیتان فعال است، اطلاعات را می گیرد و دسته بندی می کند.

نئوکورتکس نقطۀ تمایز انسان با حیوانات دیگر حتی هوشمندترینشان یعنی سگ ها و میمون هاست.

مغز پستاندار

مغز پستاندار ما، وظیفه لذت، شادی، خوش گذرانی، ناراحتی، عشق، نفرت و دیگر احساسات و هیجانات ما را بر گردن دارد.

از آنجایی که پستانداران نسبت به دیگر حیوانات بیشتر احساسی تر و عاطفی هستند، این قسمت از مغز را نام گذاری کرده اند به مغز پستاندار.به طور کل، وظیفه تصمیم گیری بر دوش مغز پستاندار ماست.این تفکر که ما میتوانیم بدون احساس و عواطف تصمیم گیری کنیم، از پایه و اساس باطل است.تقریبا برای اتخاذ هر تصمیمی، از مغز عاطفی خود استفاده میکنیم.مطمئنم که بعد از خواندن تحقیق دانشگاهی زیر، خودتان خواهید توانست وظیفه این قسمت از مغز را تشخیص دهید.در یک تحقیق علمی، فردی که در اثر یک حادثه پزشکی، مغز پستاندار خود را از دست داده بود، حتی قادر نبود که از منوی غذا، غذای مورد نظر خود را انتخاب کند.این در حالی بود که او می توانست غذا ها را به راحتی بخواند، و در مورد آن ها کامل توضیح دهد.مثلا بگوید فلان کباب از چه چیز هایی تشکیل داده شده است

مغز قدیم

بنظر من در حیطۀ ارتباط موثر ، مهمترین قسمت از مغز های سه گانه ، این قسمت از مغز است.

مغز قدیم، قسمتی از مغز که در درون ساختمان مغز ما قرار گرفته است. تمامی حیوانات، دارای این قسمت از مغز هستند.کار اصلی این قسمت از مغز، حفظ بقای ما و اهتمام به نیاز های اولیه و حیاتی ماست.تصور کنید:همین الآن شیئی به سمت شما پرتاب می شود!یا جاخالی می دهید، یا دستتان را سپر میکنید.” بدون آگاهی بالا آمدن دستتان” کار مغز قدیم است.این کار مغز قدیم ماست که به ما می گوید یا مقابله کن! یا فرار کن!تپش قلب، کارکرد دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، دستگاه ایمنی و کار های ضروری دیگر بدن، از قسمت مغز قدیم ما دستور می گیرند.چمیتوان گفت که این قسمت از مغز، بسیار قوی تر است از دو قسمت دیگر.کافیه یک دقیقه بینی خود را بگیرید و دهان خود را ببندید! خواهید دید که چگونه مغز قدیم وارد عرصه میشود و دستور می دهد به هر شکل ممکن راه تنفستان را باز کنید.

خواسته های مغز قدیم

از آنجا که کار اصلی مغز قدیم، حفظ بقای ماست، یکی از مهمترین فعالیت های آن این خواهد بود که تا حد ممکن انرژی کمی مصرف کنیم.یعنی این که عملا هر کاری که باعث می شود انرژی مصرف کنیم، یک زنگ خطر است برای مغز قدیم. لذا با تمام وجود در برابر کار جدید ایستادگی میکند.گفتیم که مغز قدیم، بسیار قدرت مند تر است از دو قسمت دیگر مغز! با این وجود، اگر مغز قدیم احساس خطر کند و ببیند امکان دارد مشکلی در میان باشد، اطلاعات را فیلتر می کند و نمی گذارد به لایه های بالایی مغز یعنی مغز پستاندار و مغز جدید برسند.

شاید شما هم دیده باشید!

هنگام قدم زدن در طبیعت،  اگر جلوی پای شما یک شیء کوچکی حرکت کند، اولین کاری که می کنید، میترسید! چرا که مغز قدیم از این شیء کوچک ناشناخته، احساس خطر میکند.یا دستتان به دیگ داغ غذا، کتری، سماور و یا هر چیز داغ دیگر برخورد میکند.سریعا دستتان را میکشید!بعد از چند ثانیه متوجه گرمای آن را روی دستتان حس میکنید!

چرا این طور شد؟

زیرا مغز قدیم داغی را متوجه شد و قبل از این که اطلاعات به مغز احساسی برسد، واکنش نشان داد! اگر منتظر میماند مغز احساسی متوجه شود و از مغز منطقی اجازه بگیرد، دستتان به مرحله پختن نزدیک می شد!!! یک ویژگی بسیار مهم این قسمت از مغز این است که تا جایی که می تواند نمی گذارد شرایط جدید اتفاق بیافتد!

واقعا هماهنگی  مغزهای سه گانه خارق العاده است.

این شرایط جدید می تواند:

  • آشنایی با یک فرد جدید باشد.
  • شروع یک زندگی جدید باشد.
  • مشغول شدن در یک شغل جدید.
  • کنار گذاشتن شغل بی فایده قبل
  • و …

اگر این مساله را بدانیم:

  •  متوجه می شویم که: خیلی جاها مغز قدیم باعث عدم پیشرفت ما میشود.
  •  متوجه می شویم که: مخاطب ما بخاطر مغز قدیمش کاری را که شما میخواهید انجام نمی دهد.
  • متوجه دایره امن اطراف خود و اطرافیان می شویم.

خیلی از مواقع باید به مغز قدیم مخاطب این حس را بدهیم که خطری وجود ندارد!باید خیالش را راحت کنیم که خواسته هایی که ما از او میخواهیم، برای او خطری ندارد!اگر پیشنهادتون ریسک دارد، با تمرکز بر منافعی که با اقدام به دست می آورد و امتیازاتی که اگر دست به ریسک نزند از دست میدهد، می توانید خیال مغز قدیم را راحت کنیم.

One thought on “نظریه مغز های سه گانه | مغز قدیم، عاطفی و نئوکورتکس

  1. علیرضا کرمی میگوید:

    بسیار عالی و کاربردی بود
    لطفا از این موارد بیشتر مقاله بگذارید
    سپاس از شما

  2. کامران گنجی میگوید:

    مقاله خیلی خوب و کاربردی بود به خصوص اینکه با مثال‌های ملموس عملکرد هر مغز را نشان داده بودید.
    ممنونم از مقاله خوب‌تون

    • mahdyar2 میگوید:

      ممنون از شما استاد گنجی!
      لطف فرمودید. بسیار خوشحالم که اساتیدی مثل شما وجود دارند و مسوولیت خشکاندن انگل خجولی را به گردن گرفتند…

      • احمد میگوید:

        می بینم که کم کم فرگشت و تکامل و قبول می کنید
        خوبه ولی یه کم دیر
        کاش تجربه ای بشه که علم و منطق رو به موقع قبول بفرمایید

  3. نوشین میگوید:

    با سلام
    مقاله کاربردی بود ممنون.
    دوستان منتظر دریافت کتاب هنر زور نگفتن هستم .متاسفانه رمزی برام ارسال نشده بتونم وارد قسمت تخفیف کنم تا بتونم این کتاب رو دریافت کنم.ممنون میشم بررسی کنید.

  4. نیما میگوید:

    سلام آقا مهدی، بنده مطالب شما رو مطالعه کردم، عالی بود.. به نظر میاد علاقه شما به نوشتن بیشتر باشه.. سعی کنید به منابع اصلی تر دسترسی پیدا کنید.. البته هنر واقعی درک این مطالب علمیه.
    موفق و پیروز باشید.

  5. مهدی میگوید:

    با سلام تایید نظریه مک لین در مورد مغزهای سه گانه در واقع تایید نظریه تکامل تدریجی داروین است که برخلاف ادیان ابراهیمی و اسلام است. ترویج کفر از شما بعیده حاج آقا واقعاً که!؟ از روحانیون انتظار دقت بیشتری میرود.

    • آرش محمدی میگوید:

      درود برشما
      عزیزم اینا نظریه نیست واقعیته اگر کمی دقت کنیدچرخه تکامل را هر لحظه احساس می‌کنید هر آنچه تا کنون انسان را از واقعیت وحقیقت دنیا ومعنای انسان دور کرده عقاد مذهبی بود درجوامع پیشرفته بیگ بنگ وتکامل جزء دروس آموزشی نوجوانان شده اینا پذیرفته شده است در مقابل حقایقی که علم آشکار می‌سازد نمی‌توان مقاومت کرد
      پاینده باشید

      • ناشناس میگوید:

        نابغه دو عالم جوامع پیشرفته شما رو در حد یک حیوان تقلیل داده. درحالی که این نظریه خرافات کلان تکامل را اثبات نمیکند.در مقابل نظریه های شبه علمی وادادگی رو انتخاب نکنید.
        گود بای.

    • مهدی منازاده میگوید:

      متشکرم بابت نظری که در مورد این نوشته ارسال کردی. سادگی و روانی مطالب جزو اصولی است که در سایتمون رعایت میکنیم.

  6. زهرا میگوید:

    منبع این مقاله رو برام بنویسید میخوام ازش در پایان نامه استفاده کنم ممنون

  7. اشتراک ها: عادت‌ها چیستند و چگونه تشکیل می شوند؟ | وبسایت آموزشی مهدی منازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *