هدف

انتخاب هدف هوشمندانه

سال جدید نزدیک است و کم کم شور و حال خاصی در ذهنمان درحال ایجاد است! دست به تغییرات ظاهری بسیاری می زنیم، ولی تغییراتی که به مراتب مهمتر است، تصمیم به تغییراتی در سبک زندگی در سال جدید است! لذا در این مقاله میخواهیم به هدف اسمارت و که یکی از روش های انتخاب هدف است بپردازیم.ذهن و جسمتان را همسو کنیدما انسانها بیشتر زمان بیداری خود را به چیزی غیر از آن کاری که در حال انجام آن هستیم فکر میکنیم.مثلا فکر میکنیم به گذشته، یا آینده و اینکه بعداً قرار است چه کار کنیم.خودمان اینجا هستیم و ذهنمان هزار و یکجای دیگر.خوشبختی می تواند با زندگی کردن در لحظه پیدا شود. به همین دلیل این پرسه زنی ذهن، انسانها به شدت احساس نارضایتی میکنند.

ذهن سرگردان

ذهن انسان سرگردان است و یک ذهن سرگردان نمیتواند راضی باشد.

پرسه زنی ذهن در طی فعالیت های روزانه موجب می شود که زندگی ما بسیار ناخوشایند باشد.افراد زمانی احساس رضایت می کنند که ذهن و جسمشان در راستای یک فعالیت هم سو باشند نه اینکه جسم مشغول انجام یک کار باشد و ذهن به چیز دیگری مشغول باشد، که حاصلی جز خستگی و پریشانی ندارد…برای همسو شدن ذهن، نیاز به توانایی انتخاب درست هدف داریم! باهم مطالبی جهت کمک به این مهم را مرور میکنیم:انتخاب هدف اسمارتهمانطور که می دانید ، کتابها و مقالات زیادی با موضوع هدف گذاری ،برنامه ریزی و به چاپ رسیده است.اما بسیاری از این نوشته ها ، کاربرد و نتیجه ی درستی ندارند! چرا که در آن ها به چرایی داشتن هدف ها پرداخته شده، اما به چگونگی آن اشاره ای نشده است!بخاطر همین موضوع، در این مقاله در نظر داریم تا شما عزیران را با روشی کاملا کاربردی و در عین حال مفید یعنی هدف اسمارت آشنا کنیم.مطمان هستیم اگر دقیق عمل کنید، حتما نتیجه خواهید گرفت.

آیا تابحال به ورزش دارت توجه کرده اید!؟ یا فقط به عنوان سرگرمی یا بازی آنرا انجام داده اید!!؟

به نظرم اگر خوب دقت کنید این ورزش به نوعی تعریف هدف و هدف گذاری را برای ما القا میکند!ببینید عزیزان، وقتی میخواهیم نشانه را به طرف صفحه ی دارت پرتاپ کنیم اول باید آشنایی لازم بااین ورزش را داشته باشیمدوم بدانیم پرتابی که انجام می دهیم چند امتیاز برای ما دارد؟سوم همچنین قبول کنیم قابلیت ما برای پرتاب هدف چقدراست !در آخر تصمیم گیری ، تمرکز ، و سپس پرتاب🎯🎯🎯 

هدف گذاری و تعیین هدف همیشه هم قابل پیش بینی و برنامه ریزی نیست!

هدف اسمارتبه نظرم در ابتدا بد نیست که بدانیم اصلا لغت اسمارت به چه معنی ست !؟ یا چرا اسم این روش هدف اسمارت گذاشته شده !؟در واقع smart یک ایزو یا برند تعریفی ست و معرف چند جمله ی کلیدی و کاربردی که مورد تایید روانشناسان بزرگ جهانی واقع شده است.پس با دقت مفاهیم هدف اسمارت  را مرور میکنیمSmart:1 –Specificمعین“۲-measurable :”اندازه گیری“۳-attainable: دست یافتنی۴- ‌‌realistic : واقع بینانه۵- timely: زمان بندی شدهکلمات اسمارت یعنی چی؟روشی ست که ما قرار است باهم مرور کنیم بسیار مفید و تآثیر گذار و قطعا کاربردی ، که باید شامل این تعاریف باشد :معین ، قابل اندازه گیری ، دست یافتنی ، واقع بینانه و زمان بندی شده باشد..یعنی وقتی ما هدفی را انتخاب میکنیم آن هدف باید معین باشد، یعنی ما هدف را بشناسیم و مشخص کنیم دقیقا چه میخواهیم ، چون رسیدن به اهداف مشخص راحتتر از رسیدن به اهداف نامشخص است.

هدف معین، هدفی است که اگر چشمانمان را ببندیم، کاملا واضح آن را می بینیم!

قابل اندازه گیری ؛ هدف باید قابل ارزیابی و اندازه گیری باشد ، ما باید بدانیم با این کار چقدر احتمال تحقق و یا شکست وجود دارد.

هدفی که قابل اندازه گیری است، باید بدانیم که الآن تا کجای کار را رفته ایم؟ چقدر دیگه مانده که هدف اصلی برسیم!

دست یافتنی : هدف هم مثل هر انتخاب دیگری باید منطقی و قابل دسترسی باشد ‌. زیرا هرگونه شکست باعث ازبین رفتن اعتماد بنفس میشود و از برداشتن گامهای بعدی جلوگیری می کند.

هدف دست یافتنی، با توجه با توانمندی های ما مشخص می شود!!!

پیشنهاد می کنیم مقاله خودشناسی را بخوانید!واقع بینانه:   باید مطابق با توانایی و استعداد ما انتخاب شود، چرا که انتخاب اهداف رویایی و غیر قابل دسترسی چیزی بجز پشیمانی و نا امیدی برای ما ندارد

داشتن یک خانه دو طبقه روی کره مریخ، هدفی واقع بینانه نیست!

زماندار باشد: تعیین زمان بسیار کمک کننده و لازم است. مثلا مشخص کنید تا چند روز دیگر یا چند هفته و یا چند ماه آینده قراراست چه کاری انجام دهید.

هدفی که زمان رسیدن به آن را تعیین نکنیم، بنابر قانون پارکینسون به آن دست پیدا نخواهیم کرد!

کافی است که کمی در مورد قدرت ناخودآگاه بدانید، تا متوجه شوید چه می گویم!

 برایان تریسی میگوید:ناخودآگاه مانند کامپیوتر همه کاره  ای است که هر چه از آن بخواهیم برای ما خلق می کند.اما این کامپیوتر در انتهای زیر زمین خانه ماست و باید به سراغ آن برویم!

یکی از راه های سپردن چیزی بر ناخودآگاهمان، مکتوب کردن آن چیز است!همین الآن کاغذ و خودکار بردارید و بنویسید که هدف اسمارت شما چیست!جلوی هر هدفتان، اسمارت آن را بنویسید!

  • معین است یا خیر؟
  • قابل اندازه گیری است یا خیر؟
  • زمان دقیق آن کی است؟
  • آیا دست یافتنی است؟
  • آیا واقع بینانه است یا خیر؟

امیدوارم به بهترین اهداف خود در زندگی برسید.

One thought on “انتخاب هدف هوشمندانه

  1. اشتراک ها: اول هدفتو بشناس بعد بهش حمله کن - مهدی منازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *