کنترل احساسات منفی

کنترل احساسات منفی

بعد از شناخت هیجانات و احساسات خود، مهمترین مساله این است که بدانیم چگونه بر هیجانات خود تسلط پیدا کنیم. در مقاله های گذشته در مورد تعریف هوش هیجانی، تعریف سه واژه احساسات، روحیه و هیجانات و چگونگی تاثیر هوش هیجانی (EQ) بر زندگی صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد کنترل احساسات منفی صحبت کنیم. 

شما هم تجربه کرده اید…

حتما شما هم تجربه کرده اید، روزی را که به هر دلیل با احساس خوبی همراه نبوده.صبح که از خواب بیدار شده اید و حس خوبی نداشته اید،با بی حوصلگی سوار ماشین می شوید و بخاطر حس بد، با دیگران بد رفتاری میکنید،در محل کار هم حستان کماکان در اتفاق افتادن مسائل بیشتر دخیل بوده. با همکاران بد رفتاری میکنید و با مدیرتان درست صحبت نمیکنید.خلاصه این حس بد باعث رویدادن یک روز بد برای شما می شود.بعضی از افراد، هر چند وقت یکبار این حس را تجربه می کنند و در نتیجه تجربه خوبی از آن روز در زندگی ندارند.بعضی دیگر صورت مساله را پاک میکنند. زمانی که همچین حسی به ایشان دست می دهد، آن ها در خانه می مانند و آن روز را پای تلویزیون یا موبایل به اتمام میرسانند.در این جا میخواهم بگویم که اگر هر اتفاقی در زندگی باعث بوجود آمدن حس منفی در شما شود، به راحتی و بدون پاک کردن صورت مساله، می توان آن را مدیریت کرد.کنترل احساسات منفی یعنی خدا حافظی با کار هایی که باعث می شود پشیمان شویم.

چرا کنترل احساسات منفی باید داشته باشیم؟

احساساتی مانند افسردگی، عصبانیت، حسادت، اضطراب، ترس و … در کل احساسات منفی در زندگی باعث می شود که چشممان را بر لحظات خوب و خوشی ها و زیبایی های زندگی ببندیم. لذا باید به ابزاری به نام کنترل احساسات منفی دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم لحظات خوب زندگی را ببینیم و بخاطر از دست دادن عمر خود، حسرت نخوریم.  

کنترل احساسات منفی با یافته های روانشناسی

راه های مختلفی برای کنترل احساسات منفی وجود دارد از جمله

در این مقاله قصد دارم یک روش معرفی کنم که هم از لحاظ امکانات در هر حالتی بتوان از آن استفاده کرد و هم از همه مدل ها بیشتر جواب میدهد. فقط یک قلم نیاز دارید و تکه ای کاغذ… 

ریکاوری حالت قبلی یا بازسازی شناختی

 شاید کلمات رو قلمبه سلمبه ببینید اما مساله سختی نیست!برای این که به کلمات دنیای روانشناسی آسیبی نزنم این کلمات رو انتخاب کردم. مطمان باشید که سخت نیست.نمیخواهم توضیحاتی اضافی در مورد این روش ارائه بدهم،این روش توسط دو روانشناس به نام های آلبرت آلیس و ارن بک بصورت جدا گانه کشف شده است.تئوری اصلی این روش این است که باورهای غلط و دیدگاه های غیر صحیح باعث بوجود آمدن احساسات و هیجانات منفی میشود.بازخورد استفاده از این روش این بوده است که افرادی با هیجاناتی منفی از جمله استرس،عزت نفس کم، اضطراب به  آرامش رسیده اند و هیجانات مثبت را جایگزین احساسات منفی کرده اند.  در مقاله بعد بصورت کامل و دقیق به توضیح این روش برای کنترل احساسات می پردازیم

One thought on “کنترل احساسات منفی

  1. اشتراک ها: کنترل احساسات با بازسازی شناختی | اسیر احساسات نباشیم و در جای خود منطقی تصمیم بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *