حواس پرتی

با حواس پرتی از احساسات بد فاصله بگیریم!

در مقاله قبل در مورد کنترل احساسات با روش بازسازی شناختی بصورت مفصل همراه با مثال صحبت کردیم. در این مقاله میخواهیم به یک روش دیگر بپردازیم. حواس پرتی راهکاری که بعد از بازسازی شناختی، بهترین روش است.

با حواس پرتی از احساسات بد فاصله بگیریم!

گاهی وقت ها آن قدر حس بدی وجود ما رو فرا میگیره که دوست داریم هر چه زود تر همه چیز تمام بشه.البته که در بعضی اوقات بهترین راه فرار از صحنه است!یعنی به قول خودمون بهترین چیز این است که بحث رو عوض کنیم و خودمون از فضایی که باعث بد شدن احساسات ما می شود خارج شویم.فرار کردن از یک موقعیت نامناسب کار پسندیده ایه بشرط این که فرار از مسئولیت و شانه خالی کردن نباشه!با تغییر موقعیت میتوانیم یک استراحت کوچک به ذهنمن بدهیم.در موقعیت های حساس و استرس زا با حواس پرتی می توانیم تمرکز خودمون رو دوباره بدست بیاوریم.

حواس پرتی آگاهانه چیه؟

این حواس پرتی ای که ما ازش صحبت میکنیم، یعنی در موقعیتی که احساس خوبی نداریم و با آگاهی تمام نسبت به احساسات و هیجاناتمان، موقعیتمون رو تغییر بدیدم!حال این موضوع وابسته است به میزان بدی موقعیت!از شمردن یک تا ده  گرفته که برای موقعیت های نسبتا ساده به کار گرفته می شود تا ترک اتاق و در مراحل پیچیده تر مسافرت چند روزه!بیرون بردن خود از وضعیت یا همان حواس پرتی آگاهانه، امتیازات زیادی دارد.از جمله این امتیازات این است که شما فرصت پیدا میکنید که با خونسردی و تفکر به آنچه اتفاق افتاده واکنش نشان دهید.همچنین با حواس پرتی میتونید از بدتر شدن احساسات بدتان و شاید از گفتن چیزی که باعث بشه بعدا پشیمان شوید، جلوگیری کنید.حواس پرتی رو میتونید مثل شارژ کردن باتری های خودتون در نظر بگیرید.باتریتون رو شارژ کنید و برای حل کردن مساله آماده باشید!

۸ روش حواس پرتی آگاهانه

برای این که از موقعیت فرار کنید و فرصتی داشته باشید برای مدیریت احساسات خودتون، راه های بیشماری جلوی خودتون دارید.برخی از این راه ها (به قول خودمون) بدرد بخور هستند و برخی باعث ضرر می شوند.در این جا به ۸ روش سود مند اشاره میکنیم:

نفس عمیق بکشید

گاهی اوقات مساله به قدری کوچک است که با یک نفس عمیق، میتوانید توجهتون رو از عامل احساسات بد دور کنید! به همین راحتی!

چند دقیقه پیاده روی کنید

از یک تا ده بشمارید

روش خوبی میتونه باشه!اگر تمرکزتون هنوز روی مساله ای است که باعث احساسات بد می شود، یک روند جدید پیدا کنید، مثلا از ۲۰ رو به پایین بشمارید یا هر نوع که خودتون مناسب میبینید.

وضو بگیرید و دو رکعت نماز بخوانید!

صحنه رو ترک کنید

در خلوت، احساسات خودتون رو به سبک شخصی بروز بدهید. بعضی از افراد هنگام عصبانیت، استرس و اضطراب، فریاد میکشیند، بعضی هم عادات دیگری دارند.

ورزش کنید

با دوست صمیمیتان صحبت کنید

تمرکز را فراموش نکنید

با استفاده از تکنیک های تمرکز، موضوع دیگری انتخاب کنید و روی آن تمرکز کنید.روان شناسان بعضی رفتار های دیگر را بیان می کنند که نتیجه خیلی کوتاه مدتی دارند که معروف است به آرمیدگی یا آگاهی (مثلا سست سازی عضلات و ورزش های تنفسی و …)من فکر میکنم اگر شما روش قبل یعنی بازسازی شناختی یا همین روش رو امتحان کنید، به راحتی میتوانید بر روی احساسات بدتان، مدیریت داشته باشید.