لذت از زندگی

لذت از زندگی | ۵ استراتژی برای رسیدن به لذت از زندگی در لحظه

چگونه با ۵ استراتژی ساده، بدون امکانات کافی از زندگی در لحظه لذت ببریم؟

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که به دلایل مختلف مثل کمبود وقت، مشغله زیاد، بی پولی یا هر دلیل دیگری شرایط تفریح در زندگی را نداشته اید در حالیکه به لذت بردن از آن لحظات خوش به شدت نیاز داشتید؟و یا دچار شکست ها و حوادث ناگواری شده اید و از زندگی و لحظات خوش خود لذت نبرده اید؟حتی نقطه مقابل آن، در شرایط خوبی از زندگی و خوشی و تفریح بوده اید ولی از لحظات زیبای تان هیچ لذتی نبرده اید؟!با ما همراه باشید تا با ۵ استراتژی ساده، توانایی تبدیل لحظات ناراحتی و کسالت تان را به لحظاتی شاد و لذت بخش به دست آورید.

چرا باید در زمان حال زندگی کنیم؟!

افراد شاد و موفق علاوه بر درس گرفتن از گذشته و برنامه ریزی برای آینده، از زمان حال خود هم به خوبی استفاده می کنند.دانستن دو دلیل مهم برای زندگی در زمان حال، برای شما هم ضروری است.

  1. زمان حال را بهتر و راحت تر از هر زمان دیگری می توانید کنترل کنید؛
  2. فکر کردن به مسائل گذشته و آینده ما را دچار استرس و به دنبال آن بیماری های جسمی و روحی می کند چون چندان در اختیار ما نیستد.

لذت نبردن از زندگی در لحظه آفتی است که

یک مثال جالب که خیلی ها با آن درگیرند نماز است. نماز هم شکلی از زندگی در زمان حال است اما می­دانید چرا کمتر از آن لذت می بریم؟!نماز صحیح نمازی است که در هنگام انجامش، ذهن و فکر را از همه چیز خالی کنیم و تنها روی صحبت با خالق هستی و توجه به او تمرکز کنیم؛اما متاسفانه گاهی عکس این مطلب، به طرز وحشتناکی اتفاق می افتد!ما در نماز به فکر همه چیز هستیم به جز خود نماز و کسی که در نماز در حال صحبت با او هستیم!اصلا متوجه نمی­شویم چگونه آن را انجام دادیم و به پایانش رساندیم!به همین خاطر از آن لحظاتی که مشغول نماز خواندن هستیم، لذت نمی بریم و حتی آن را کاری سخت می­بینیم که از انجام آن در اول وقت فرار می کنیم.نماز جلوه ای از گذران زمان حال در هاله ای از آرامش و خلسه است که برای کسانی که حقیقت آن را تا حدّی دریافته اند بسیار لذت بخش است.وقتی خم می شویم و در حال احترام به معبود هستیم وقتی به خاک می افتیم و در حال شکرگزاری از او هستیم! وقتی از او یاری می طلبیم و نیازها و آرزوها یا درددل های مان را به او می گوییم چرا که او قدرت مطلق است و ارحم الراحمین… . اما چون به آن توجه نداریم و برای مان عادتی کلیشه ای شده، لذتی در آن نمی بینیم.

۵ استراتژی مهم برای لذت بردن از زندگی در لحظه، بدون امکانات کافی

  1. به جنبه های مثبت نداشته های مان هم فکر کنیم تا به لذت از زندگی برسیم

گاهی نداشتن برخی امکانات و موقعیت ها در زندگی جنبه های مثبت و ارزشمندی به همراه دارد زیرا شرایطی را برای لذت بردن از کارهایی دیگر را برای شما فراهم می آورد.مثلا اگر اتومبیل نداشته باشید و داخل یک تاکسی یا اتوبوس در ترافیک گیر کرده باشید می توانید به راحتی پیاده شوید و از مسیری دیگر قدم زنان به سوی مقصدتان بروید.در حالیکه اگر اتومبیل داشتید و انتظار در ترافیک هم برای تان کُشنده بود، هیچ گاه نمی توانستید به راحتی آن را رها کرده و به پیاده روی بروید.فراموش نکنید به هر شکست به چشم فرصتی برای پیروزی ای بزرگ تر در جایی بهتر نظاره کنید نه پایان آرزوها.

  1. هر زمان حوصله، علاقه و انرژی دارید به سراغ انجام یک کار مهم بروید

با این استراتژی نه تنها از دیدن نتایج زحمت و تلاش تان، بلکه از انجام دادن آن کار و صَرفِ لحظه لحظه عمرتان برای آن لذت می­برید.امام علی (ع) هم در این باره فرموده اند: «دل هاى (آدمیان) علاقه و اقبال و (گاه) تنفر و ادبار دارد؛ هنگامى که مى خواهید کارى انجام دهید از سوى علاقه و اشتیاق وارد شوید، زیرا اگر قلب را مجبور به کارى کنند نابینا مى شود.»  (نهج البلاغه)البته حواس تان باشد این قانون برای کارهایی است که وقت باز و کافی برای انجام آنها دارید اگر وقت کافی نداشته باشید باید ترفندهای دیگری را به کار ببندید.  

  1. زانوی غم بغل نگیرید!

لطفا برای هر مسئله کوچک یا بزرگی غمبرک نگیرید!چه بخواهیم چه نخواهیم در زندگی با مشکلات و مسائلی که ما را از عمق جان ناراحت می کند روبرو می­شویم.بعضی از این مشکلات قابل حل شدن هستند اما بعضی دیگر ممکن است هیچ وقت حل نشوند!آیا باید همیشه به خاطر آنها غمی بزرگ را در دل نگه داریم؟!و یا حتی اگر غمی بزرگ هم نداریم، آیا درست است که دائما به بازگو کردن چنین مشکلاتی در زندگی بپردازیم و وجود آنها را به خود و دیگران یادآوری کنیم؟!یا به جای آن، بر روی اهداف و موضوعاتی که شادمان می کنند تمرکز کنیم؟به عنوان مثال اگر خدای ناکرده مریضی در خانواده دارید که با هیچ درمانی خوب نشده و مشکلات جسمی و روحی بسیار دارد، آیا باید همیشه به خاطر او متاسف و سوگوار باشید؟!آیابه نظرتان با ناراحت ماندن و تأسف شما مشکلات او حل میشود؟!یا آنکه بهتر است شما روحیه خود را با پرداختن به علایق شخصی قوی و شاد نگه دارید تا از نظر روحی و جسمی به او نیز کمک کنید؟قلب شما ظرفیت و تحمل این همه رنج و ناگواری در عالم هستی را ندارد پس آن را برای حل مسائل و موضوعات مهم تر نگه دارید.اگر از این همه جنگ و ظلم و نابرابری در دنیا خسته شده اید، و قادر به حل این ناگواری ها نیستید، استرس خود را در جهت حل مسئله به کار ببرید و برای ظهور آخرین منجی بشریت دعا کنید و انتظار عملی بکشید تا به آرامش و رضایت برسید.  

لذت از زندگی در لحظه
در عین مشکلات فراوان، روحیه خود را حفظ کنید و شادمان باشید تا از زندگی لذت ببرید.
  1. برای زندگی معنا و روحی قائل باشید

حتما دیدید و شنیدید میلیاردرهایی که بدون داشتن هیچ مشکلی خودکشی کردند!یا حتی اگر مشکلی هم داشتند بازهم فرقی نمیکرد چون زندگی هیچ انسانی بدون مشکل نیست آیا همه با وجود داشتن مشکلات باید خودکشی کنند؟!مانند میلیاردر ایتالیایی که بعد از مرگ اعضای خانواده اش به خاطر ابتلاء به کرونا، فوری خودکشی کرد!یا سلبریتی های معروفی که در اوج شهرت و محبوبیت بالا، زندگی را بدرود گفته و خودکشی کردند!اگر به بیوگرافی و مصاحبه ها و خاطراتی که داشتند مراجعه کنید می بینید که آنها به اهداف بزرگ و رویاهای شان هم رسیده بودند پس چرا از زندگی سیر و بیزار شده بودند؟!جواب سوال را باید در چیزی فرای رسیدن به اهداف و موفقیت ها جستجو کرد! هدف بخشی از موتور محرّک برای زندگی کردن و کار و تلاش است اما معناداری و معنامندی زندگی است که به آن روح می بخشد و زندگی را از جسدی مرده یا لااقل ساکن به روحی والا و متعالی تبدیل می کند.پس زاویه دید خود را به زندگی تغییر دهید. کتاب معنادرمانی اثر ویکتور فرانکل را در این زمینه حتما بخوانید.  

  1. اشیاء به درد نخورتان را به وسایلی ارزشمند تبدیل کنید

همه ما وسایلی داریم که یا دیگر به آنها نیاز نداریم یا دیگر قابل استفاده نیستند در هر حال به دردمان نمی خورند.با فروش یا تعویض آنها، می توانیم وسایل مورد نیازمان را به دست آوریم؛ در حالیکه هم محیط مان را پاکسازی کرده ایم و هم خرج اضافی به گردن مان نیفتاده است.همچنین با تبدیل وسایل بازیافتی مثل کاغذ و پلاستیک به شارژ بلیط کارت و… ، هم از زباله های محیط کم کرده ایم و هم به راحتی بخشی از هزینه های زندگی را تأمین کرده ایم.حتی به راحتی می توانید با وسایل ساده ای مثل سی دی و مقواهای دورریختنی و… وسایل دکوری و تزئینی یا کاردستی خوبی برای بچه ها بسازید.با این استراتژی هم خودتان لذت می­برید هم آنها را خوشحال کرده‌اید.  

با استفاده بهینه از دورریختنی ها و مواد بازیافتی، و کاهش زباله های محیط زیست
با وسایل دورریز زندگی و محیط اطراف تان، تزئینات جالب یا اسباب بازی برای بچه های تان بسازید یا آنها را با وسایلی سودمند تعویض کنید.

نویسنده: معصومه وحیدی

     

One thought on “لذت از زندگی | ۵ استراتژی برای رسیدن به لذت از زندگی در لحظه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *