تقویت اراده با قلم و کاغذ

دقیقا زمانی اراده‌مان را از دست میدهیم که وسوسه‌های مختلف بر سر مسیرمان سبز میشوند. برای این که اسیر وسوسه های گوناگون موجود در مسیر، ما را از هدفمان منحرف نکنند، ناچاریم به تقویت اراده . در این نوشته قصد داریم با ارائه یک راهکار ساده، تقویت اراده را بیاموزیم.

حاضر هستی برای کسی که نمیشناسی هزینه کنی؟

فرض کنید در حال راه رفتن در خیابان هستید، یک نفر جلویتان را میگیرد. از تو میخواهد که مقداری پول به او بدهید.چقدر می‌دهید؟ یا پول نمیدهید با در خوشبینانه ترین حالت، پول خورد های جیبتان را به آن می‌دهید.فرضتان را ادامه دهید… همان فرد از شما میخواهد ۲ ساعت زمان روزتان را به او اختصاص دهید.آیا این کار را انجام میدهید؟باز بر اساس فرض حرکت کنیم. تصور کنید فرد غریبه از شما میخواهد که برای او کاری انجام دهید.قطعا این کار ها را انجام نمی دهید. چرا که به همان اندازه برای دیگران زمان میگذارید که آن ها را میشناسید و برایشان ارزش قائلید.

حرف من کجاست؟

میخواهم در مورد خودِ آینده‌تان صحبت کنم. شما در مسیر هدفتان، در حال تلاش هستید که به فلان ویژگی یا فلان دستاورد دست پیدا کنید. همین! صرفا داشتن فلان دستاورد، برای شما جالب است. اما با شخصیتتان که آن دستاورد را فتح کرده، آشنا نیستید.اجازه بدید با مثل حرکت کنیم. یک مثال واقعییک نفر در دایرکت اینستاگرام به من پیام داد که ۴ ماه دیگه کنکور دارم و تصمیم دارم بخونم، اما اولین تماس از طرف دوستانم، من را از درس خواندن منصرف میکنه.

  • ازش پرسیدم، چه رشته ای هستی؟گفت تجربی!
  • پرسیدم میخواهی چه رشته ای قبول شوی؟گفت دندانپزشکی.
  • پرسیدم خودت را در لباس دکتر دندان پزشکی تصور کردی؟گفت نه!

تا به حال با خود آینده اش جلسه نگذاشته بود. و نمیدانست قرار است چه شکلی شود؟ آیا این کار همان کار مورد نظرش خواهد بود یا نه؟ فقط میدانست دندانپزشکی دوست دارد.اگر این فرد خودش را با لباس دندانپزشک در حال کار کردن روی دندان های دیگران ببیند، بدون شک شکه خواهد شد. مثل کسی که یک غریبه دیده است…

  • همین الآن کاغذ و قلم را بردارچشم! بعدش چه کنم؟
  • یک نامه برای خودت بنویسچه بنویسم؟

تقویت اراده با یک نامه از آینده‌ات برای الآن:

یکی از کارهایی که تو را مجبور میکند به وقتی که هدفت را فتح کرده ای تمرکز کنی، نوشتن در مورد آن زمان است.راه حلی که من پیشنهاد میکنم این است که خودکار و کاغذ را بردارید.خودتان را در زمانی ببینید که هدف را فتح نموده اید. از شخصیتتان که هدف را فتح کرده، به شخصیت فعلیتان نامه ای بنویسید.در این نامه رعایت چند نکته ضروری است:

از اوضاع بگویید

الآن شخصیت شما وقتی که هدف را فتح کرده، خطاب به شخصیت فعلیتان نامه مینویسند.اولین چیزی که در نامه باید به آن اشاره کنید، وضعیتتان است. بگویید که الآن هدف مورد نظرم را فتح کرده ام و چه لذت هایی نصیبم شده است.بسیار دقیق و واضح باید بنویسید که بعد از فتح هدف، چه لذت هایی نصیبتان شده است.

بابت کارهایی که کرده اید از خود فعلیتان تشکر کنید

برای تقویت اراده از زبان شخصیت آینده‌تان، از شخصیت فعلی خود تشکر کنید بابت تمام کارهایی که در مسیر رسیدن به هدف انجام داده است.تمام کارهایی که بر اساس برنامه حرکتی شما قرار است انجام دهید جزو این قسمت از نامه می شود.این قسمت نامه باید با کمال دلسوزی و با دقت بالا بنویسید.برای این کار مجبور میشوید به تک تک کار هایی که لازم است در مسیر انجام دهید تمرکز کنید.

بابت تمام مشکلاتی که در مسیر هدف متحمل شده اید، از خودتان قدردانی کنید

مهمترین قسمتی که به تقویت اراده شما کمک میکند، این قسمت از نامه  است.این که برای رسیدن به هدف، خود فعلیتان زحماتی را پیش رو میبینید. شاید وسوسه هایی در مسیر ظاهر شوند که نادیده گرفتنشان آسان نباشد، اما شما در شرایط فعلی آن را نادیده میگیرید تا به هدف دست پیدا کنید.در آخرین قسمت نامه، وظیفه دارید که از خودتان بابت این که وسوسه ها را نادیده گرفته اید و مشکلات را پشت سر گذاشته اید، تشکر کنید . 

One thought on “تقویت اراده با قلم و کاغذ

  1. زهرا حاجی زاده میگوید:

    مقاله شما را خواندم و به آینده خودم‌ یک نامه محترمانه نوشتم. حالا از اینکه فردا را پیش روی خودم واضح تر می بینم احساس بالندگی می کنم.
    ممنونم استاد

  2. زهرا حاجی زاده میگوید:

    مقاله شما را خواندم و نامه ای به آینده خودم نوشتم. از اینکه خودم را در فردایی که نیامده دیدم. خوشحالم و احساس بالندگی می کنم استاد
    کاش اتفاق بیفتد آنچه که فقط رویایش این چنین مرا به وجد آورده.
    ممنونم استاد

  3. اشتراک ها: اراده ذاتی است یا آموختنی ؟ پاسخ جالب والتر میشل به این سوال - مهدی منازاده

  4. اشتراک ها: مسیر عصبی و نقش آن در فرآیند عادت‌سازی و بهبود عادت‌ها و رفتارهایمان

  5. اشتراک ها: 7 + 1 راهکار برای بدست آوردن انگیزه - مهدی منازاده

  6. اشتراک ها: خودشناسی | تا چه اندازه به شناخت خود نیاز داریم؟ - مهدی منازاده

  7. اشتراک ها: عادت‌ها چیستند و چگونه تشکیل می شوند؟ | وبسایت آموزشی مهدی منازاده

  8. اشتراک ها: 7 + 1 راهکار برای بدست آوردن انگیزه - مهدی منازاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *