اینستاگرام و تلگرام فیلتر شد

تلگرام و اینستاگرام با زندگی ما چه کرده اند؟ |زندگی بعد از تکنولوژی !

در چند روز گذشته، بخاطر بعضی مسائل امنیتی، دوتا از اپلیکیشن های اجتماعی یعنی اینستاگرام و تلگرام فیلتر شدند. در این مقاله نیمه نگاهی انداخته ایم به دنیا زمانی که تکنولوژی از آن حذف شده باشد.

زندگی بعد از تکنولوژی

کلاس پنجم ابتدایی بودم، سه شنبه ها انشاء داشتیم. موضوع انشاء آزاد بود! یادم می آید همون روز ها بود که در یک مجله در مورد نفت و محصولات بی شمار آن خوانده  و حیرت زده از نیاز انسان به نفت بودم.موضوعی که برای انشاء سه شنبه ی هفته ی بعد انتخاب کردم این بود:

دنیای بعد از نفت

دست و پا شکسته انشایی نوشتم و به این پرداختم که اگر روزی در دنیا نفت نباشد، چه اتفاقی می افتد؟  روز سه شنبه هفته بعد ، انشاء را خواندم.غیر از استاد، فقط چهارتا از شاگرد درس خون های کلاس گوش میدادند. بقیه یا سر بر میز خوابیده بودند، یا کتاب داستان برای خودشان می خواندنددستاورد های این انشاءبعد از اتمام انشاء، استاد بلند شد و به طرفم آمد و گونه ی چپم را بوسید و از بچه ها خواست تشویقم کنند.از اول ابتدایی تا انتهای دوران راهنمایی یادم نمی آید معلمی این طور مرا تشویق کرده باشد.استقلال طلبی و حس کنجکاوی بچه گانه ام باعث این شده بود که بچه شیطان معرفی شوم.خلاصه پس از تشویق استاد، انشایم ارسال شد به آموزش و پرورش مرکز و یک هدیه ۶۰ هزارتومانی برایم ارسال کردند.اولین مقاله ای بود که در نشریه ای رسمی چاپ شد و نام مهدی منازاده زیر آن مکتوب شده بودفکر می کنم بعد از گذشت ۱۵ سال از آن روزها، با وجود انرژی های غیر فسیلی مانند انرژی هسته ای و خورشیدی و … این موضوع دیگر به آن داغی گذشته نیست!دنیای بعد از تکنولوژی موضوعیست که این روز ها حتی به آن هم نمیتوان فکر کرد!

در این چند روز بدون تلگرام و اینستاگرام چه کردید؟

چند روز است که بخاطر مسائل امنیتی، تلگرام و اینستاگرام دو شبکه اجتماعی که مردم کشور ما در آن ها بسیار فعال بودند،فیلتر شد!این دو نرم افزار در زندگی انسان ها به قدری جای باز کرده بودند که به راحتی می توان گفت مقصرِ اعتیادِ مردم به موبایل هایشان، یکی از این دو یا هر دوی آن ها هستند.کسب و کار ها سرمایه گذاری بسیاری در اینچنین نرم افزار ها کرده اند،دوستان، این نرم افزار ها را قرارگاه خود قرار داده اند.افراد فامیل، از این گونه شبکات اجتماعی متوجه احوال هم می شوند.چه ازدواج هایی که در این شبکات صورت گرفته اند.و همچنین چه خانواده هایی که بخاطر این نرم افزار ها متلاشی شده اندامثال این نرم افزار ها شده اند عضوی از اعضای زندگی مردم.جای خیلی چیز ها از جمله پست، تلفن، آلبوم شخصی و عمومی را پر کرده اند.اکنون که این ها فیلتر شده اند، میتوان گمشده را در زندگی ها دید!حال فکر کنید!فقط دو نرم افزار از چرخه زندگی بصورت موقت حذف شد! من که د راطرافیان تفاوت های مختلفی دیدم! شما چه حسی داشتید؟

چرا زندگی بدون تکنولوژی؟

چند روز در کشور ایران با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، ۲۰ هزار نفر اعتراض خیابانی انجام دادند! یعنی از هر ۴۰۰۰ نفر یک نفر!!!برای کنترل این اتفاق نه چندان بزرگ، دو شبکه اجتماعی پر طرفدار در کشور فیلتر شد!حالا فکر کنید جنگ جهانی سوم بین دو گروه از کشور ها اتفاق بیافتد، ایران در مقابل امریکا قرار بگیرد.وجود شرکت هایی مثل IBM, Apple, Microsoft  و غول های تکنولوژی دیگر جهان در امریکا، از لحاظ تکنولوژی تهدید بزرگیست برای کشور هایی که در مقابل امریکا قرار بگیرند.به قول یکی از دوستان، اگر امریکا شیر اینترنت را ببندد، زندگی بدون اینتر نت چه آینده ای خواهد داشت؟اصلا قصد ایجاد رعب و وحشت ندارم، منظورم این است که امکان دارد زندگی برگردد به زمانی که تکنولوژی ای وجود نداشته!کافیست یک موشک به نیروگاه های برقی منطقه ای برخورد کند! که با از بین رفتن برق، نسل جدید، زندگی بدون کامپیوتر را تجربه کنند.

کتاب های الکترونیکی ای که داریم چه می شود؟

نه تنها کتاب های الکترونیکی و به اصطلاح PDF بلکه تمام فایل های ویدیویی، صوتی، متنی، تصویری و تمام دیتا ها از دسترس خارج خواهد شد!کتاب های الکترونیکیپوشه هایی که در آن فیلم ها و عکس های خانوادگی که احتمالا تصویر چند تا از رفتگان هم در آن بوده نیز پاک خواهد شد! این جاست که باید قدر آلبوم های قدیمیِ فیزیکی را بدانیم.از آن جایی که دیگر فایل های پی دی اف در دسترس نیست، پیشنهاد میکنم از کتاب هایی که خیلی به آن دلبستگی دارید، یک نسخه فیزیکی هم تهیه کنید. 

کاغذ، خودکار، کیبورد

افراد بسیاری هستند ( از جمله خود من) که کم کم دارند با کاغذ و خودکار خداحافظی میکنند.با توجه به امکانات نوشتاری در کامپیوتر های شخصی و لب تاپ ها و همچنین در گوشی ها و تبلت ها، کاغذ و خودکار تا حدی کم کار تر شده اند نسبت به گذشته!البته این نکته هم قابل توجه است که وقتی من می توانم با کاغذ و خودکار در عرض ۳ دقیقه یک صفحه ۲۵۰ کلمه ای را تایپ کنم، کمتر به سراغ کاغذ و خودکار میروم.مساله مهم اینجاست که:

ارتباطات به چه شکل می شود؟

از شما می خواهم یا خودتان بیاد بیاورید یا از پدر یا مادر بپرسید که ارتباطات ۱۰ سال پیش چطور بود؟

  • مهمانی ها و شب نشینی ها
  • ارتباط دو دوست یا آشنا که کیلومتر ها با هم فاصله داشتند
  • هر شخصی چه زمانی برای دوستان خود اختصاص می داد؟
  • تعداد روابط و دوستان حقیقی چقدر بود؟
  • چند ساعت “زمان کیفی” با خانواده  میگذراندید؟

الآن و با توجه به تلگرام، اینستاگرام و امثال این ها پاسخ تمام سوالات فوق، جابجا شده و دیگر روابط مثل گذشته نیست!

  • جمع های فامیلی مختصر شده در یک گروه در تلگرام!
  • دوستان حقیقی تبدیل شده اند به دوستان مجازی
  • بجای وقت گذاشتن با خانواده، در شبکه های اجتماعی برا افراد خانواده استیکر میفرستیم و خبری از صمیمیت گذشته نیست!

با توجه به این مطلب ببینید که آیا بعد از تکنولوژی میدانیم چگونه ارتباط برقرار کنیم؟پیشنهادم این است که بر روی کیفیت روابط و آموزش مطالبی در مورد آن هزینه کنیم.وقت بگذاریم.با توجه به مقاله راه خوشبختی چیست؟ الآن با توجه به پیشرفت تکنولوژی، از لحاظ ارتباط با نزدیکان، نسبت به گذشته پسرفت داشته ایم نه پیشرفت!حال کاری نداریم که در آینده اتفاقی می افتد یا خیر!اما شاید بهانه خوبی باشد برای این که به فکر باشیم برای ارتقاء روابط با دوستان و فامیل!

اولین مقاله ای بود که در نشریه ای رسمی چاپ شد و نام مهدی منازاده زیر آن مکتوب شده بود.

 

One thought on “تلگرام و اینستاگرام با زندگی ما چه کرده اند؟ |زندگی بعد از تکنولوژی !

  1. رویا علوی میگوید:

    بسیار عالی و قابل تامل و تحسین…!!
    البته اگه ایراد های نگارشی شو فاکتور بگیریم

    • mahdyar2 میگوید:

      دوست عزیز و گرامی سلام
      بسیار ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید.
      با توجه به این که استقبال می کنیم از بهتر شدن، خوشحال میشم اگر کمی دقیق تر بفرمایید منظورتون از ایراد های نگارشی چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *