اراده ذاتی است یا آموختنی ؟

گاهی اوقات با دیدن میزان تلاش، زمین خوردن و دوباره ایستادن دیگران با خودمان میگوییم:معلوم است فلانی میتواند مسیر را ادامه دهد، اون از شکم مادر این قدر با اراده بود.با کلماتی همچون از شکم مادر – مادر زادی – ژنتیکش اینطور است بر بی ارادگی ها و کم آوردن هایمان التیام میگذاریم.در این جا میخواهیم بررسی کنیم که آیا اراده ذاتی است یا آموختنی ؟

اراده ذاتی است یا آموختنی ؟ پاسخ زیبای آقای والتر میشل

آقای والتر میشل متخصص در حیطه روانشناسی اجتماعی، قسمت بسیار زیادی از عمر خودش را در موضوع اراده و تقویت اراده گذراند.ایشون یک آزمایش جالب و فوق العاده موثر انجام داده اند به نام آزمایش مارشمالو.آقای والتر میشل به سوال ذاتی یا آموختنی بودن اراده پاسخ جالبی داد.ایشون اراده رو به مساحت مستطیلی تشبیه کرده که یک ضلع آن ذات و ژنتیک فرد است و ضلع دیگر، میزان تلاش برای یادگیری.با این پاسخ ساده میشه فهمید که قطعا ژنتیک افراد در میزان ارادۀ آن ها موثر است،اما نباید از این قافل شد که یک مستطیل فقط یک بُعد ندارد و بعد دیگر مستطیل اراده، میزان تلاش برای یادگیری اراده است.

مهارتی به نام اراده

الآن که پاسخ به سوال اراده ذاتی است یا آموختنی ، میتوان اراده را در لیست مهارت ها آورد. البته از جنس مهارت های نرم. مانند مهارت عادت سازی یا ایجاد عادت جدید و مهارت ایجاد اعتماد به نفس و یا عزت نفس .میشود این گونه تشبیه کرد:

ما بازویی داریم به نام اراده،هر چه بیشتر تمرین داشته باشیم، به این معناست که با این بازو در حال دمبل زدن هستیم.

یعنی میتوان با یک سری تمرین های معین، مانند (تمرین نامه به خود) عضلات ارادۀ خودمان را قوی کنیم.

 

One thought on “اراده ذاتی است یا آموختنی ؟

  1. اشتراک ها: مسیر عصبی و نقش آن در فرآیند عادت‌سازی و بهبود عادت‌ها و رفتارهایمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *