چگونه آدم شناس باشیم ؟ شناخت باطن افراد با ۸ روش کارآمد

آیا تا به حال پیش آمده که بخواهید شخصیت دیگران را در همان دیدار اول کشف کنید؟ یا راهی پیدا کنید که ابعاد شخصیتی نزدیکان تان را دقیق تر و عمیق تر بشناسید؟

ما انسان ها، ترجیح می دهیم نسبت به رفتار دیگران، آمادگی داشته باشیم. دوست داریم بدانیم که کدام جمله، می تواند طرف مقابل مان را خوشحال کند و کدام جمله می تواند او را تا حد انفجار برساند. به علاوه گاهی اگر بتوانیم در دیدار اول یک سری ویژگی های طرف مقابل را کشف کنیم، بهتر می توانیم رابطه مان را مدیریت کنیم.

چه لزومی دارد که دیگران را بشناسیم؟

فرض کنید برای شغل رویایی تان پذیرفته شده اید. از شما خواسته شده یک ماه به صورت آزمایشی کار کنید و در صورتی که از کار شما راضی باشند، استخدام خواهید شد. در همچین موقعیتی، اگر بتوانید برخی از ابعاد شخصیتی رئیس خود را شناسایی کنید، قطعا حساب شده تر عمل خواهید کرد.

واقعیت این است که در هر موقعیتی، اگر شناختی از شخصیت دیگران نداشته باشیم، مجبوریم بر اساس حدس و گمان عمل کنیم. شناخت افراد، به ما کمک می کند تا روابط مان را بهتر پیش ببریم و حتی گاهی از بعضی پیامدهای نامطلوب جلوگیری کنیم.

هدیه‌تون رو از ما دریافت کردید؟

ما برای افرادی که به موضوع ارتباط با دیگران علاقه دارند، هدیه‎‌ای در نظر گرفتیم که شما میتونید با کلیک روی دکمۀ پایین این هدیه را دریافت کنید.

فایل ویدیویی ۱۶ دقیقه‌ای که در آن به ۷ تکنیک نفوذ در دیگران اشاره کردیم. تکنیک هایی که در مورد آن به شما چیزی نمیگویند!

می‌خواهم هدیه را دریافت کنم.

آیا واقعا شناخت افراد، ممکن است؟

برخی معتقدند که شناخت افراد، ناممکن یا حتی بی فایده است. باید بدانیم که قطعا نمی توان تمام ابعاد وجودی انسان ها را شناخت. ما حتی به بسیاری از ابعاد شخصیتی خودمان هم کاملا آگاه نیستیم؛ پس عجیب نیست که نتوانیم تمام پیچ و خم های شخصیت دیگران را کشف کنیم. در واقع ما باید دنبال شناختن نسبی افراد باشیم. همین که ویژگی های بارز یک نفر را بدانیم و تا حدودی بعضی رفتارهایش را پیش بینی کنیم، کافی است. پیدا کردن شناخت نسبی، نه تنها ممکن است، بلکه بسیار به روابط ما کمک می کند.

حال برای رسیدن به این شناخت نسبی، چه راهکار هایی وجود دارد؟

در این مقاله قصد داریم با ۸ روش کارآمد برای شناخت افراد آشنا شویم:

۱) تیپ های شخصیتی را بشناسید

زمین بیش از هفت میلیارد جمعیت دارد و هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خودشان را دارند. روانشناسان برای بررسی راحت تر و اصولی تر شخصیت دیگران، آن ها را به تیپ های مختلف تقسیم کردند. امروزه آزمون های گوناگونی برای دسته بندی شخصیت دیگران وجود دارد.

آزمون شخصیت شناسی  MBTI:

یکی از معتبر ترین و معروف ترین آزمون های شخصیت شناسی، آزمون مایرز_بریگز یا همان MBTI است. این تست، انسان ها را به ۱۶ تیپ مختلف تقسیم می کند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خودشان را دارند. تا به حال شنیده اید که برخی افراد شخصیت خودشان را ESFJ یا INTP می دانند؟

این چهار حرف انگلیسی کنار هم، نتیجه ی آزمون MBTI است.

آزمون MBTI بر اساس ۴ ملاک اصلی، شخصیت انسان ها را بررسی می کند:

۱) درونگرا یا برونگرا بودن(E یا  I)

۲) حسی یا شهودی بودن(S یا  N)

۳) منطقی یا احساسی بودن(F یا  T)

۴) قضاوتی یا ادراکی بودن(P یا  J)

روانشناسان می توانند با توجه به رفتار افراد و پرسیدن چند سوال به تیپ شخصیتی آنان پی ببرند. البته قطعا لازم نیست در شناخت افراد، در حد یک روانشناس عمل کنید. همین که بدانید برای کسی که شخصیت قضاوتی دارد، برنامه ریزی و نظم حرف اول را می زند، کفایت می کند.

اگر تا الان این آزمون را نداده اید، روی لینک زیر کلیک کنید. این آزمون زمان زیادی از شما نمی گیرد اما مطمئن باشی نتیجه ی آن به شما کمک می کند تا با ابعاد شخصیتی خود بیشتر آشنا شوید.

۲) به زبان بدن توجه کنید

 

Body language یا زبان بدن، شکلی از ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن یک نفر می تواند بدون سخن گفتن و فقط با حالت های فیزیکی بدنش، با دیگران ارتباط بگیرد. خیلی اوقات زبان بدن احساسات ما را آشکار می کند. در واقع زبان بدن، زبان ناخودآگاه ما انسان هاست. از روی صحبت های دیگران می توان تا حدودی به شخصیت شان پی برد اما گاهی این صحبت ها با احساسات واقعی شان زمین تا آسمان فاصله دارد. جالب است بدانید حتی خود افراد هم از ناخودآگاه شان بی خبرند. اینجاست که زبان بدن تمایلات واقعی انسان را لو می دهد و به ما در شناخت افراد کمک می کند.

در اینجا قصد داریم با چند نمونه زبان بدن کاربردی آشنا شویم:

دست به سینه بودن:

این حالت، نشان دهنده ی این است که فرد نسبت به شما حالت دفاعی دارد. گویا او خیلی با نظرات و ایده های شما موافق نیست و نمی خواهد حرف شما را بپذیرد. اگر همزمان با اینکه دست به سینه است دست هایش را هم مشت کند یعنی میزان مخالفتش با شما شدید است. حال شما در برابر این حالت باید چه کنید؟ اگر میخواهید موضع او را تغییر دهید باید این حالت تدافعی را بشکنید. می توانید قلم و کاغذی به او بدهید و خواهش کنید چیزی بنویسد یا حتی به او چای تعارف کنید تا دست هایش مشغول شود. اگر نمی توانید این کار را بکنید، از او یک سوال بپرسید. کاری کنید او هم صحبت کند و نظر بدهد. این کار باعث میشود حالت دفاعی فرد، تا حدی فرو بریزد.

خاراندن گوش:

اگر موقع صحبت کردن دیدید که شنونده گوشش را می خاراند، احتمالا حرف های شما برایش لذت بخش نیست و خسته اش می کند. اینجاست که باید موضوع را عوض کنید یا به گونه ای صحبت هایتان را جذاب کنید.

گرفتن دهان با دست:

این حالت نشان دهنده ی این است که بدن ما به صورت ناخودآگاه می خواهد جلوی حرف هایمان را بگیرد. اگر کسی که صحبت می کند، از این حالت استفاده کند نشان می دهد که احتمالا چیزی را مخفی می کند یا راستش را نمی گوید. زمانی که شنونده این حالت را به خود می گیرد نشان می دهد که او فکر می کند شما دروغ می گویید.

موضوع زبان بدن بسیار گسترده و پیچیده است. البته باید توجه کرد که نباید فقط یک حالت بدن فرد را به صورت جداگانه تحلیل کرد. برای اینکه نتیجه ی دقیقی بگیرید باید مجموع حرکات طرف مقابل را در نظر بگیرید.  می توانید به عنوان تمرین، به زبان بدن خودتان بیشتر توجه کنید. دقت کنید زمانی که خوشحال، ناراحت یا مضطرب هستید بدن تان چه حالتی به خود می گیرد؟

هدیه‌تون رو از ما دریافت کردید؟

ما برای افرادی که به موضوع ارتباط با دیگران علاقه دارند، هدیه‎‌ای در نظر گرفتیم که شما میتونید با کلیک روی دکمۀ پایین این هدیه را دریافت کنید.

فایل ویدیویی ۱۶ دقیقه‌ای که در آن به ۷ تکنیک نفوذ در دیگران اشاره کردیم. تکنیک هایی که در مورد آن به شما چیزی نمیگویند!

می‌خواهم هدیه را دریافت کنم.

۳) سوالات کلیدی بپرسید

قطعا نمی توان با پرسیدن چند سوال، به تمام شخصیت یک نفر پی برد. اما سوالات کلیدی می توانند تا حدی ما را با روحیات و نظرات طرف مقابل آشنا کند. سوالات کلیدی مخصوصا زمانی کاربرد دارد که می خواهیم چیزی را غیر مستقیم متوجه بشویم. مثلا معمولا از کسی نمی پرسیم که تو تنبل هستی یا نه و اگر هم بپرسیم احتمال دارد جواب درستی نگیریم. به جای آن می توانیم بپرسیم آخر هفته ها چه کار میکنی؟  وقتی سرکار نمی روی وقتت را صرف چه میکنی؟

جواب هایی که میگیریم به ما کمک می کند تا ویژگی های طرف مقابل را کشف کنیم.

بر اساس جوابی که به دنبال آن هستید، سوالات کلیدی زیادی می توانید بپرسید:

قهرمان زندگی ات کیست؟

بهترین کاری که در زندگی کردی چه بوده است؟

اگر ناراحت باشی، چگونه حال خود را بهتر می کنی؟

اگر یه ماه بیکار باشی، چه کار هایی انجام می دهی؟

زمانی که می خواهی خودت را معرفی کنی، چه می گویی؟

و …

با پرسیدن این سوالات، اطلاعات زیادی از طرف مقابل به دست می آورید؛ به ارزش ها و اولویت هایش پی می بردید. با عادت هایش آشنا می شوید و اصول زندگی اش را کشف می کنید.

۴) اجازه بدهید آن ها صحبت کنند

وقتی زیاد سوال می پرسیم طرف مقابل فرصت صحبت کردن پیدا نمی کند و از یک نقطه به بعد، مکالمه یک طرفه خواهد شد. اگر می خواهید به شخصیت دیگران پی ببرید اجازه بدهید آن ها صحبت کنند. دقت کنید که آن ها در سکوت چه می کنند. انسان از سکوت می ترسد. بیینید برای رهایی از سکوت چه می کند؟ آیا سعی می کنند سر صحبت را با شما باز بکنند یا خیر؟ چه حرف هایی می زنند و چه سوالاتی که مطرح می کنند؟ اگر دقت کنید از بین جملاتشان متوجه می  شوید چه تفکراتی دارند؟ چه اهدافی را دنبال می کنند؟ و ارزش های اصلی شان چیست؟

۵) به طرز لباس پوشیدن شان توجه کنید

نه! منظورمان این نیست که هر کس لباس های زیبا تر یا گران تری بپوشد از شخصیت بهتر و قابل اعتماد تری برخوردار است. اصلا!

اما واقعیت این است که اگر به طرز لباس پوشیدن افراد دقت کنیم می توانیم یک سری ویژگی های آنان را کشف کنیم. مثلا کسانی که فقط از یک رنگ(معمولا هم رنگ های خنثی یا تیره) استفاده می کنند، معمولا آدم هایی هستند که دوست ندارند به چشم بیایند. یا افرادی که قانون گریزند معمولا ترجیح می دهند لباس هایی خارج از مد بپوشند. با دقت در نحوه لباس پوشیدن افراد می توانید به برخی ویژگی هایشان پی ببرید. می توانید ازین به بعد افراد دور و برتان را زیر نظر بگیرید و ببینید آیا واقعا این روش جواب می دهد یا خیر؟ مثلا اگر شخصی را می شناسید که سی تا پیرهن یک شکل دارد کمی به رفتارش دقت کنید و سعی کنید متوجه شوید که نظرش درباره اینکه همیشه در مرکز توجه باشد چیست؟

۶) موقعیت های مختلفی را با طرف مقابل تجربه کنید

احتمالا این جمله ی معروف را شنیده باشید که می گوید هر کسی را که می خواهی بشناسی یا با او معامله کن یا سفر برو

دلیلش این است که افراد در موقعیت های مختلف رفتار های گوناگونی از خود نشان می دهند. تا زمانی که زمینه بروز برخی ویژگی ها ایجاد نشود نمی توانیم متوجه شویم فرد مقابلمان آن ویژگی را دارد یا نه. مثلا تا زمانی محرکی برای عصبانی شدن وجود نداشته باشد نمی توانید تشخیص دهید که طرف مقابلتان زود از کوره در می رود یا خیر؟

یکی از بهترین موقعیت ها برای شناخت افراد، سفر است. سفر بسیاری از ویژگی های پنهان افراد آشکار می کند. در سفر شما کل روز یک انسان را می بینید نه صرفا چند ساعت. انسان ها می توانند چند ساعت شخصیت واقعی خودشان را پنهان کنند اما وقتی این زمان طولانی تر می شود معمولا شخصیت واقعی شان نمایان می شود. به علاوه، سفر، افراد را درگیر چالش هایی می کند. اگر به نحوه ی برخورد هر کس به این چالش ها دقت کنیم شخصیت شان را بهتر می شناسیم.

۷) داستان شان را بشنوید

هر کدام ما داستانی داریم. پر از اتفاق و فراز و نشیب. داستان هر کس، بخش بزرگی از شخصیتش را می سازد. اتفاقاتی که هر کس در زندگی از سر گذرانده، تاثیر بسیاری در کسی که امروز به آن تبدیل شده، گذاشته است. اگر می خواهید به شناخت عمیق تری از افراد برسید داستانشان را بشنوید. به دقت به سرگذشت زندگی اش نگاه کنید. شاد ترین روز زندگی اش چه روزی بوده؟ بدترین اتفاقی که از سر گذرانده چه بوده؟ چقدر در اوج سختی ها دوام آورده است؟ و صد ها نکته ی دیگر که می توانید کشف کنید. شنیدن داستان افراد، باعث می شود از شناخت سطحی فاصله بگیریم و افراد را عمیق تر بشناسیم.

۸) اطرافیانشان را بشناسید

نمی توان انکار کرد که شخصیت دیگران به خصوص نزدیکانمان تاثیر بسیار زیادی بر ما می گذارد.  تحقیقات نشان داده که ما میانگین پنج نفر نزدیک مان هستیم!

مثلا فردی که در میان افراد تنبل محاصره شده حتما از آن ها تاثیر می پذیرد. البته این تاثیرات همیشه منفی نیست. در روی دیگر سکه، اگر کسی اطرافیان بسیار سخت کوشی داشته باشد تاثیر آن ها را در زندگی می بیند.  شاید برای تان جالب باشد که این مسئله حتی در درآمد افراد هم دیده میشود. کسی که در میان افرادی با سطح درآمد پایین زندگی می کند معنولا درآمد خودش هم میانگین درآمد اطرافیانش است. پس اگر شناخت افراد، برای تان مهم است اطرافیان شان را زیر نظر بگیرید. مطمئن باشید با این کار شخصیت دیگران را دقیق تر خواهید شناخت.

در این مقاله، با راه های شناخت افراد آشنا شدیم. با استفاده از این روش های می توانیم اطرافیان مان را بهتر بشناسیم. باز هم تاکید می کنیم که هیچ کدام از این روش ها نمی تواند تمام ابعاد شخصیت یک انسان را به ما نشان بدهد؛ اما قطعا کمک خواهد کرد تا برخی از خصوصیات دیگران را سریع تر و دقیق تر کشف کنیم.

هدیه‌تون رو از ما دریافت کردید؟

ما برای افرادی که به موضوع ارتباط با دیگران علاقه دارند، هدیه‎‌ای در نظر گرفتیم که شما میتونید با کلیک روی دکمۀ پایین این هدیه را دریافت کنید.

فایل ویدیویی ۱۶ دقیقه‌ای که در آن به ۷ تکنیک نفوذ در دیگران اشاره کردیم. تکنیک هایی که در مورد آن به شما چیزی نمیگویند!

می‌خواهم هدیه را دریافت کنم.

One thought on “چگونه آدم شناس باشیم ؟ شناخت باطن افراد با ۸ روش کارآمد

  1. خرمی میگوید:

    خیلی خوب بود ممنون
    فقط قسمت تست شخصیت شناسی لینک آزمون نبود. اگه بزارین ممنون میشم

  2. علی میگوید:

    تشکر فراوان، مطلب خیلی خوب بود، فقط من باب پیشنهاد تکمیلی انتظار می رفت به آیات قرآن و احادیث هم اشاره بیشتری می کردید با توجه به اینکه ملبس به لباس دین هستید نه اینکه صرفا شاخص های روانشناسی را بیان کنید که البته آن ها هم خوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *