زمان تشکیل عادت

زمان تشکیل عادت| چقدر طول می‌کشد تا یک عادت نهادینه شود؟

سوالی که در بخش نظرات سایت و همچنین در کامنت‌های پیج اینستاگرام بسیار با آن مواجه شدیم، در رابطه با عادت کردن و این بود که یک رفتار بعد از چه مدت تبدیل به عادت می‌شود؟ من عبارت زمان تشکیل عادت را برای این تعبیر انتخاب می‌کنم.

گریز به مقاله‌های قبل از مقاله زمان تشکیل عادت

در چهار مقاله گذشته در مورد عادت به صورت کامل صحبت کردیم:

در مقاله عادت چیست ، گفتیم که عادت عبارت است از رفتاری که بسیار تکرار کرده‌ایم و مغز آن را به قسمت ناخودآگاه منتقل کرده است.در مقاله نقش باور داشتن گفتیم که قبل از انجام تکنیک‌های عادت‌سازی باید برویم سراغ باورهایمان.باورهایمان را در مورد عادتی خاص اصلاح کنیم سپس تکنیک‌ها را پیاده سازی کنیم.در مقاله مسیر عصبی اشاره کردیم به بحث علمی و این که در حقیقت چه اتفاقی می‌افتد که ما به رفتاری عادت می‌کنیم و عادت جدید شکل میکرد.در مقاله چرخه عادت هم به تئوری چرخه عادت‌ها پرداختیم و چندین راه حل برای ایجاد یک عادت پیشنهاد کردیم.

زمان تشکیل عادت چقدر است؟

تحقیقات مختلفی وجود دارد که اعدادی را راجب عادت کردن بیان می‌کند.اما چیزی که در جلسات مشاوره به مراجعین گفته ام و آن‌ها به نتیجه دلخواه‌شان رسیدند، این اعداد بوده:

چند روز طول میکشد تا یک عادت را نهادینه کنیم؟
چند روز طول می‌کشد تا یک عادت را نهادینه کنیم؟

۷ – اگر آگاهانه توانستیم عادت بدی را ۷ روز انجام ندهیم یا عادت خوبی را در زندگی پیاده‌سازی کنیم،به این معناست که یک مرحله به نهادینه‌شدن عادت کمک کرده‌ایم.

۲۱ – مرحله اول عادت‌سازی، عدد ۲۱ است. عادت‌های کوچک مانند مسواک‌زدن یا نماز اول وقت در ۲۱ روز تثبیت می‌شوند.یعنی اگر روزی انجام ندادیم، گمشده‌ای در زندگی خود حس می‌کنیم.

۴۰ – عادت‌هایی که در ۲۱ روز تثبیت شده‌اند، در ۴۰ روز تبدیل به عادت می‌شوند.عادت‌هایی که ترک کردنشان با سختی امکان‌پذیر است مانند (ترک عادت دروغگویی یا ترک عادت نوشیدن الکل) در ۴۰ روز تثبیت می‌شوند.

۶۶ – بعد از ۶۶ روز می‌توان گفت که عادت‌های بد را ترک و عادت‌های خوبی را جایگزین کرد.یعنی عادت اتفاق افتاده است.اما باید مراقب بعضی از عادت‌های قدیمی‌مان باشیم. امکان دارد گاهی ناخودآگاه بازگردند.

۱۲۰ – آخرین زمان تشکیل عادت ، ۱۲۰ روز است.بعد از ۱۲۰ روز قطعا مسیرهای عصبی جدید از مسیرهای عصبی قدیمی قوی‌تر شده‌اندالآن می‌شود با اعتماد به نفس کامل فرمان را به قسمت ناخودآگاه بسپاریم و به زندگی خود برگردیم.با توجه به قلمرویی که عادت‌هایمان در زندگی ما دارند،پیشنهاد می‌کنم بعد از گذشتن ۴۰ روز، عادت جدیدی انتخاب کنیم و همانطور که حواس‌مان به تغییر عادت قبلی است،بر روی تغییر عادت جدید تمرکز کنیم.

 

 

اگر میخوای دیگران عاشقت بشن حتما”

این جا کلیک کن

 

One thought on “زمان تشکیل عادت| چقدر طول می‌کشد تا یک عادت نهادینه شود؟

  1. خانم شاکری شیراز میگوید:

    سلام علیکم
    عالی بود منتظر مطالب مفید دیگرتان هستم

  2. اشتراک ها: عادت‌ چیست و چگونه تشکیل میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *